Bilisterne skal til at køre langsommere i flere af byernes gader og på veje. Det er transportminister Ole Birk Olesens (LA) hensigt, når han med et pennestrøg nu gør det nemmere for kommunerne at få sænket hastighedsgrænsen på flere veje fra 50 til 40 kilometer i timen. Det sker især for at beskytte de bløde trafikanter, skriver Politiken.
Kommunerne skal fortsat bede politiet om tilladelse, men et nuværende krav bliver lempet kraftigt. Det går på, at kommunen skal kunne dokumentere, at der sker mange ulykker på strækningen på grund af fart. Fremover kan kommunerne søge om lov, hvis der bare synes at være en risiko, eksempelvis hvor der færdes mange børn, forklarer Ole Birk Olesen.
Ændringen ventes at træde i kraft til sommer. De nye regler er resultatet af tre års indsats i en arbejdsgruppe. Den peger på, at det bør være muligt at have en fartgrænse på 40 kilometer i timen i områder med børnehaver, skoler, fritidsinstitutioner, plejehjem og lignende. Arbejdsgruppen peger også på behovet for, at der lettes på speederfoden på andre udsatte steder som ved busholdepladser, handelsgader, eller hvor der er mangel på cykelstier.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.