
Gode råd fra Vejdirektoratet skal hjælpe kommunerne til at beskytte cyklister mod højresvingsulykker. Den nye vejledning handler om, hvordan kommunerne kan indrette lyskryds og cykelstier, så bilister og lastbilchauffører får øje på cyklisterne, og så cyklisterne undgår at bevæge sig ind i de tunge trafikanters blinde vinkler.
Det anbefales blandt andet, at der ikke er en rabat mellem cykelstien og vejbanen de sidste 30-50 meter før et vejkryds. Vejdirektoratet mener, at bilister på den måde bliver mere bevidste om deres vigepligt, og at de få lettere ved at se cyklisterne i sidespejlet.
Derudover bør lyset i krydset reguleres, så de trafikanter, der skal ligeud, får lov at køre frem, inden de højresvingende biler og lastbiler. Og står det til Vejdirektoratet bør cyklisternes stoplinje i krydset være mindst fem meter foran bilisternes stoplinje.
Erfaringer fra udlandet
Guiden tager udgangspunfor trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet.
Sidste år blev en person dræbt i en højresvingsulykke i Danmark, og yderligere 10 personer kom til skade. I 2013 mistede syv personer livet i en højresvingsulykke, og derudover kom 13 personer til skade, viser en foreløbig opgørelse fra Vejdirektoratet.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.