
Et nyt lovforslag kan med ét slag sænke småfærgernes CO2-udledning og samtidig forbedre deres økonomi, hvis det bliver vedtaget. Det er regeringen, som vil sænke elafgiften for færger under 400 tons fra mere end 80 øre til bare 0,4 øre pr. kilowatt-time.
Det er så markant et nedslag, at det ifølge Danmarks Rederiforening gør det rentabelt at sætte eldrevne færger ind i stedet for de nuværende dieselfærger.
- Allerede nu står de første færger klar til at gå over til el. Efterhånden som de mange, små færger til øer eller over fjorde rundt om i Danmark skal opgraderes eller udskiftes, så vil de i høj grad kigge til muligheden for ren batteridrift.
- Det er godt nyt for et samfund, som netop investerer i grønnere transport, siger direktøren for Danmarks Rederiforening, Jakob Ullegård.
Test af hybridfærge
Hos Venø Færgefart har man allerede taget forskud på glæderne og tester nu en hybridfærge. Den sejler på el, som lige nu kommer fra en dieselgenerator. Men hvis lovforslaget vedtages, kan den lade op i havn via et elkabel - med store besparelser til følge, fortæller overfartsleder Søren Adsersen.
- Vores beregninger viser, at vi kan forrente investeringen uden problemer. Der er bedre økonomi i at sejle på el, og så er det jo langt bedre for miljøet, siger han.
Helt konkret vil færgerne ved overgang til eldrift enten købe en ny elfærge eller skifte den gamle dieselmotor ud med en elmotor. Vælger man det sidste, skal man også have lagerkapacitet om bord i form af en batteribank, der kan lagre strømmen.
- Det er mest interessant for de små færger, der har en overfartstid på omkring fem minutter. For jo længere overfart, jo mere energi skal man lagre, og jo mere fylder batteribanken, siger Søren Adsersen, der påpeger, at besparelserne på driften kan bruges til at øge servicen i form af flere afgange, og at ozonlaget jo vinder under alle omstændigheder.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.