Når den nye højhastighedsbane mellem København og Ringsted åbner i december næste år, vil der højst kunne køre ét tog i timen på strækningen, skriver fagbladet Ingeniøren fredag. Jernbanen er et offentligt projekt til omkring ni mia. kr.
Men efter åbningen i 2018 vil banen ligge halvtom hen på grund af problemer med at installere et nyt signalsystem i togene. Det forklarer projektdirektør i Banedanmark Jan Schneider-Tilli til Ingeniøren. Banen skulle have aflastet strækningen mellem Høje Taastrup og Valby, som længe har været jernbanenettets største flaskehals.
Banedanmark opererer med to mulige planer i forhold til Ringstedbanen: Plan A er at holde fast i nye signaler, og Plan B er at forsyne den nye bane med det gamle signalsystem. Projektdirektør Jan Schneider-Tilli forklarer, at uanset om det bliver Plan A eller Plan B, vil der højst kunne køre ét tog i timen i hver retning ved åbningen i december.
Ritzau
Læs hele historien hos Ingeniøren.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.