dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi

Letbane på Ring 3 tæt på virkelighed

Elektriske letbanetog med afgange hvert 5. minut kan transportere 43.000 passagerer om dagen – til 27 forskellige stationer – på tværs af fingrene
15. MAR 2013 7.26

HOVEDSTADEN: 27 kilometer letbane i hovedstaden – fra DTU Lyngby i nord til Ishøj i syd – er nu tæt på at blive til virkelighed. Ringby-Letbanesamarbejdet har netop offentliggjort en udredning, der viser, at man kan anlægge en letbane på Ring 3 med flere passagerer end på Kystbanen. Kystbanen har i dag godt 10 mio. passagerer om året, mens letbanen forventes at få 13-14 millioner årlige passagerer.

Udredningen skitserer, hvordan elektriske letbanetog med afgange hvert 5. minut vil transportere 43.000 passagerer om dagen – til 27 forskellige stationer. Den viser samtidig, at letbanen vil binde alle S-togslinjerne i Fingerplanen sammen til et netværk og dermed løse problemet med at komme på tværs af fingrene. Letbanen vil kunne stå klar i 2020.

Udredningen viser, at letbanen dagligt vil flytte 4.000 personture fra bilerne over i letbanen.

Med letbane til Ringby-kommunerne er der ifølge udredningen et stort potentiale for byudvikling. Letbanen kan skabe grobund for op til 20.000 nye arbejdspladser og op til 40.000 nye indbyggere frem til 2032.

Projektet med at etablere en letbane blev indledt i juni 2011, og er et samarbejde på tværs af 11 kommuner, Region Hovedstaden og staten. En styregruppe og en embedsmandsgruppe har haft ansvaret for at udarbejde et beslutningsgrundlag, som nu er færdiggjort.

I de kommende måneder er det op til de 11 kommunalbestyrelser, Regionsrådet og staten at beslutte, om de vil etablere en letbane på Ring 3. Efter den politiske behandling forventes en principaftale godkendt.

• De 13 parter i projektet er: Staten ved Transportministeren, Region Hovedstaden, Lyngby-Taarbæk Kommune, Gladsaxe Kommune, Herlev Kommune, Albertslund Kommune, Rødovre Kommune, Glostrup Kommune, Brøndby Kommune, Hvidovre Kommune, Vallensbæk Kommune, Ishøj Kommune og Høje-Taastrup Kommune.

• Letbanen på Ring 3 vil blive ca. 27 km lang og få 27 stationer. Afstanden mellem stationerne er i gennemsnit 1 km.

• Letbanen forventes at få 43.000 daglige passagerer. Det svarer til 13-14. mio. passagerer om året. Til sammenligning havde Kystbanen godt 10 mio. passagerer i 2011.

• Anlægget af letbanen vurderes at koste ca. 3,8 mia. kr. i 2013 prisniveau inklusiv en korrektionsreserve på 15 pct. Derudover er der driftsrelaterede anlægsudgifter til tog, vedligeholdelsescenter m.m. på ca. 1,3 mia. kr. i 2013 prisniveau.

• Det forventes, at 7.000 daglige personture flyttes ind i den kollektive trafik. Cirka 4.000 kommer fra bilerne, cirka 2.000 kommer fra cyklerne og cirka 1.000 er fodgængere.

• Letbanen skal køre med afgange hvert 5. minut i dagtimerne. Letbanetogene vil have en gennemsnitshastighed på ca. 30 km/t inklusiv stop ved stationer og lyskryds.

• Det vil tage ca. 55 minutter at rejse de 27 km. fra stationen ved Lundtofte i nord til Ishøj Station i syd.

• Anlægsomkostningerne fordeles mellem stat (40 pct.), kommuner (34 pct.) og RegionHovedstaden (26 pct.).

• De 11 kommuner har aftalt en fordelingsnøgle til betaling af anlægsomkostningerne.

• Med letbanen forventes det, at der genereres op til 20.000 arbejdspladser i byområderne nær de nye stationer frem til 2032. Ved fuld udnyttelse af det samlede byudviklingspotentiale kan der på langt sigt skabes op mod 90.000 til 100.000 arbejdspladseri de 11 Ringbykommuner.

• Det forventes, at der skabes ca. 7.000 direkte og afledte årsværk i anlægsperioden. Drift af letbanen vil skabe ca. 250 nye, permanente jobs.

• Letbanen kan skabe grobund for en samlet byudvikling i Ringbyen med en befolkningstilvækst på mellem 20.000 og 40.000 nye indbyggere.

• Det vil tage syv-otte år at planlægge og bygge letbanen, der tidligst kan åbne i 2020.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/letbane-paa-ring-3-taet-paa-virkelighed

GDPR