dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi
Hjortø. Foto: Per Rasmussen (Polfoto)

Lidt billigere at sejle til øerne

Regeringen vil investere 42 mio. kr. i 2016 og 85 mio. kr. i 2017 og hvert år fremefter i en nedsættelse af færgetaksterne for passagerer og biler til en lang række danske øer

Lavere færgetakster for passagerer og biler vil give et løft til turisterhvervet og styrke bosætningen på øerne. Det er et af regeringens hovedargumenter for at prioritere en nedsættelse af billetpriserne på færgerne til småøerne. Forslaget er målrettet den turistmæssige lavsæson om foråret og efteråret, hvor der er et potentiale for at øge turismen på de danske øer.

Med de afsatte penge er der taget et lille skridt i retning af et såkaldt landevejsprincip, som øerne længe har ønsket. Regeringens forslag bygger oven på ordningen på godsområdet, hvor der allerede i dag ydes tilskud til en væsentlig nedsættelse af færgetaksterne for gods til og fra en række danske øer.

Hvor meget billetpriserne vil falde, vil ifølge regeringen bl.a. afhænge af sejlafstanden, prisstrukturen og det nuværende prisniveau på de enkelte færgeruter. Ordningen kan virke fra efteråret 2016. Tilskuddet kommer oveni godsordningen på 77 mio. kr., ø-kortordningen på 9 mio. kr. særlige generelle tilskud til en lang række kommuner på 234 mio. kr., årligt som særligt er begrundet i færgeudgifterne. Hertil kommer statens tilskud til de statslige ruter til Bornholm og Samsø. Forslaget indgår som led i regeringens udspil om Vækst og udvikling i hele Danmark.

S: En skam
Den tidligere SR-regering lavede i samarbejde med bl.a. Småøernes Færgeselskab i sommer en udregning, der viste, at det vil koste 281 mio. kr om året at indføre landevejsprincippet fuldt ud i hele landet. Derfor er Socialdemokraternes ordfører for landdistrikter og øer også ærgerlig over, at beløbet ikke kom højere op.

- De leverer klart under det, som vi foreslog, og det, synes jeg, er en skam. Jeg kan sige meget klart, at i det omfang vi bliver inviteret til forhandlinger, vil vi arbejde på at få beløbet op. I dag er det ofte billigere at tage en uden-for-sæsonen-sviptur til Sydeuropa med fly og familie, end det er at tage til de danske øer. Det er synd, og den udvikling skal vi have vendt. Det her udspil er ikke nok til at vende noget, siger han til Ritzau.

Forslaget om lavere færgetakster for passager og biler omfatter følgende øer: Bornholm, Læsø, Samsø, Fanø, Ærø, Sejerø, Nekselø, Orø, Agersø, Omø, Askø, Femø, Fejø, Baagø, Avernakø, Lyø, Bjørnø, Birkholm, Strynø, Drejø, Skarø, Hjortø, Aarø, Barsø, Endelave, Hjarnø, Venø, Anholt, Tunø, Fur og Egholm.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/lidt-billigere-at-sejle-til-oeerne

GDPR