Presset på landets motorveje fortsætter med at stige. Ifølge nye tal fra Vejdirektoratet er der som landsgennemsnit tale om en stigning på 3,1 pct. i årets første otte måneder.
På fire af de største indfaldsveje til København er væksten endnu større. Amagermotorvejen, Køge Bugt Motorvejen, Motorring 3 og Helsingørmotorvejen kan mønstre stigingen på mellem 3,8 pct. og 4,7 pct.
'Gang i hjulene – bogstavlig talt', siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) om situationen og dens årsag: økonomisk vækst, mange i job, flere biler og øget privatforbrug.
Trafikdirektør Niels Tørsløv fra Vejdirektoratet er som udgangspunkt glad for, at flere benytter motorvejene. Det giver alt andet lige færre uheld i forhold til at køre på mindre veje.
Problemet er, at bilerne klumper sig sammen omkring de store byer på samme tidspunkter. Det giver kødannelser og store forsinkelser, hvis der eksempelvis sker uheld.
- Vi ser de højeste vækstrater omkring de store byer, navnlig hovedstaden, og de højeste vækstrater på de tidspunkter, hvor der er flest problemer, nemlig i myldretiden, siger Niels Tørsløv.
- Vi har heldigvis udbygget motorvejene flere steder, så vi bedre kan rumme den øgede trafik. Men presset på motorvejene er fortsat og i stigende grad alt for stort på mange kritiske strækninger siger transportminister Ole Birk Olesen og varsler 'en infrastrukturplan med investeringer fra 2021, hvor vi igen har et økonomisk råderum til at sikre bedre forhold på motorvejsnettet'.
Ritzau / mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.