
KØBENHAVN: På mindre end tyve år har cyklen overhalet både den kollektive transport og bilen som pendlernes foretrukne transportmiddel til og fra arbejde i København. Og fra 2012 til 2013 blev der for alvor sat turbo på udviklingen. Efter flere år med stagnation er andelen af cyklister steget fra 36 pct til 41 pct, viser et træk fra DTU's årlige transportvaneundersøgelse.
At cyklen fylder stadig mere i den københavnske trafik, bliver bekræftet af Københavns Kommunes egne trafiktællinger for 2013. På blot et år er cykeltrafikken til og fra indre by steget med 10 pct til 225.000 daglige cykelture i tidsrummet syv til 19. Siden 1990 er antallet af cyklister steget med 70 pct . I samme periode er antallet af bilture over søsnittet faldet fra 350.000 til knap 260.000 bilture.
At cyklen nu spiller så central en rolle i den københavnske trafik, betyder trængsel på flere cykelstier i det centrale København.
- På en række veje i det centrale København er vi nødt til at give cyklisterne mere plads. På gader, hvor der også er meget biltrafik, skal vilave bredere cykelstier. Andre steder med mindre biltrafik, skal vi tænke nyt og lade biler og cyklister dele vejen. Her skal den maksimale hastighed typisk være på 30 km i timen, og bilerne skal køre på cyklisternes og fodgængernes præmisser. Den type veje er kendt fra Holland, og københavnerne kan lige nu teste en sådan løsning på Vestergade i Indre by og har også efterspurgt denne type løsninger på Istedgade og Værnedamsvej, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) .
Mens antallet af cyklister bare stiger og stiger i det centrale København, er der status quo på trafikken over kommunegrænsen. I 2013 faldt cykeltrafikken over kommunegrænsen en smule til 57.000 ture dagligt, mens antallet af biler var næsten 10 gange så stort. Morten Kabell håber, at et styrket samarbejde på tværs af kommunerne kan vende udviklingen.
kil
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.