dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi
Foto: Ernst Van Norde, Polfoto

Med 13 års forsinkelse kan DSB næsten få IC4 til at køre

Selvom ny rapport tror på IC4-togets overlevelse, så vil det tage endnu fem år og millioner af kroner
5. DEC 2014 14.30

Oprindeligt skulle samtlige IC4-tog have været i drift i 2006. Det er nu otte år siden. Og der kommer til at gå endnu fem år, før DSB - næsten - kan få alle IC4-togsæt til at køre i Danmark. Det konkluderer en rapport fra det schweiziske konsulentfirma Prose, der har undersøgt togene på ønske fra DSB.

De schweiziske eksperter mener, at hvis DSB hælder yderligere op til 163 mio. kr. i at opgradere IC4-togene, så kan de fleste af togsættene bruges til deres oprindelige formål som intercitytog.

Det bliver dog ikke alle togsæt, som kommer ud på skinnerne i Danmark. Ifølge rapporten kan DSB have 74 ud af 82 skandaleramte IC4-tog i drift i 2019. På den baggrund er der ikke topkarakter i indkøb til DSB og de danske politikere:

- På grund af forsinkelsen i leveringen af togsættene og flådens deraf følgende kortere brugbare levetid er den foretagne investering dårlig, konstateres det i rapporten.

IC4 kører næsten ikke
Den peger blandt andet på, at 30 IC4-togsæt stort set ikke har kørt i år. De 30 togsæt står tilsammen for under en pct. af det samlede antal kørte km.

Og der er flere fejl, som skal rettes, før det sker. Maskiningeniør Christophe Bellon fra det schweiziske hold peger blandt andet på, at DSB ikke er kommet til bunds i undersøgelsen af problemerne med IC4-togets aksellejekasser, men det er nødvendigt:

- Der er en risiko for, at der er en designfejl på aksellejekasserne, og at de skal redesignes, siger maskiningeniør Christophe Bellon.

En klargøring af IC4-togene til intercity-standard kan i værste fald blive 51,6 mio. kr. dyrere end forventet, og dermed ende på cirka 163 mio. kr., vurderer en ekstern undersøgelse af de skandaleramte tog.

 

Læs hele rapporten her

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/med-13-aars-forsinkelse-kan-dsb-naesten-faa-ic4-til-at-koere

GDPR