dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi

Metro med færre tunneller

KORT NYT
17. SEP 2014 9.46

HOVEDSTADEN: Metroselskabet og selskabets entreprenør Copenhagen Metro Team har besluttet at reducere de fem planlagte tunnelboringer på Cityringen til fire. Metroselskabet forklarer ændringen med, at det sparer tid, fordi man dermed undgår en flytning, dvs. at skille, transportere og samle de over 100 meter lange og 800 ton tunge tunnelboremaskiner. Det skriver Ingeniøren.

- I den forbindelse har vi også set på, om der kunne være en tidsmæssig gevinst ved at justere lidt på tunnelboremaskinernes rute, så de passer bedre med arbejdet på de kommende stationer. På den måde har vi opnået den mest optimale fremdrift for maskinerne og har samtidig sikret en robust tidsplan, lyder det fra Metroselskabet.

De fire tunnelboremaskiner har nu tilsammen tilbagelagt knap 5,5 kilometer af den i alt 31 kilometer lange Cityring under hovedstaden, hvilket svarer til omkring 18,6 pct. Maskinerne borer to tunneler ved siden af hinanden og arbejder i døgndrift. For få uger siden brød tunnelboremaskinen Nora igennem til Frederiksberg Station, som med åbningen af Cityringen bliver et af de vigtigste knudepunkter på strækningen, fordi man her vil kunne skifte mellem det eksisterende metrosystem og Cityringen.

 

 

pv

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/metro-med-faerre-tunneller

GDPR