dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi
Rønne Havn
Lars Laursen, Ritzau Scanpix

Millionstrid: Rønne Havn indbringer Færgen for inkasso

Rønne Havn har ændret sin rabatstruktur til rederierne og indbragt Færgen A/S for inkasso, mens Molslinjen går til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med Rønne Havn

BORNHOLM: Rønne Havn har med adm. direktør Thomas Bendtsen og en enig bestyrelse indbragt Færgen A/S for inkasso på grund af udestående for et millionbeløb. Sagen skal nu behandles ved Sø- og Handelsretten, oplyser Rønne Havn i en pressemeddelelse.

Ifølge Thomas Bendtsen er årsagen, at havnen pr. 1. januar 2016 varslede en ændret rabatstruktur fra 1. januar 2018, og da Færgen trods havnens varslinger ikke har betalt efter den nye struktur, har Rønne Havn ikke haft andre muligheder.

- Vi har ikke ændret i vores takster andet end at sørge for at taksterne følger prisindekset. Vi har alene ændret i rabatstrukturen. Færgen har så valgt at ignorere vores ændringer, hvorfor det skyldige beløb fra 1. januar i år blot er vokset og vokset. Det er helt uacceptabelt, at Færgen A/S ikke har reageret på varslinger som tilsendte rykkere, siger Thomas Bendtsen.

Ifølge direktøren omhandler ændringen, at rabatten reduceres fra omkring 90 pct. til 70 pct. Da havnen inbragte sagen for inkasso, havde Færgen offentliggjort, at selskabet var sat til salg.

Skyder over målet
Molslinjen har således overtaget færgebetjeningen af Bornholm fra 1. september i år og har nu valgt at prøve sagen ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, idet den mener, at Rønne Havn benytter sin monopollignende situation i forbindelse med ændringen af rabatstrukturen.  Hos Molslinjen er man ikke i tvivl om, at det er at skyde væsentlig over målet, og af samme årsag har man fra rederiets side valgt at indbringe sagen, skriver TV2 Bornholm.

- Vi har indbragt den her sag for Konkurrencestyrelsen ud fra en betragtning om, at vi finder de her prisstigninger meget, meget høje. De lægger på 300-400 pct. på skibsafgifterne, og det er helt urimeligt, når der ikke er bagvedliggende argumenter eller leverancer af serviceydelser, som retfærdiggør det, siger Molslinjens direktør Carsten Jensen, som også bekræfter, at Molslinjen var bekendt med de nye havnetakster, inden den gav sit tilbud på besejlingen af Bornholm tilbage i foråret 2016.

Ifølge den adm. direktør for Rønne Havn var Molslinjen bekendt med de varslede ændringer, da de bød på opgaven. Så da Trafikministeriet i forbindelse med udbuddet valgte Molslinjen, havde havnen også varslet Molslinjen.

- Når det er sagt, er Molslinjen i sin gode ret til at prøve sagen ved konkurrencemyndighederne. Jeg kan sige, at Rønne Havn ved en tidligere sag i Konkurrenceretten kunne dokumentere, at vi førte rimelige priser og ikke udnyttede vores monopollignende situation, siger Thomas Bendtsen.

eo

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/millionstrid-rnne-havn-indbringer-faergen-for-inkasso

GDPR