
Hvis billetpriserne sættes ned på lokalfærgerne i højsæsonen, kan det skabe en række udfordringer på de danske øer. Sådan lyder det fra økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll (LA) efter et samråd tirsdag om fuld trafikal ligestilling.
Trafikal ligestilling betyder, at prisen for at sejle med færge skal svare til udgifterne ved at køre samme strækning på en landevej. Der vil blive fuld trafikal ligestilling uden for skolernes sommerferier fra 2019, men ikke i højsæsonen, lyder det fra ministeren.
- Man skal være opmærksom på, at der er nogle kapacitetsproblemer i forhold til, om det kan lade sig gøre at få fuld trafikal ligestilling i højsæsonen.
- For det er jo i turistsæsonen, hvor der heldigvis er et meget stort pres på øerne allerede i dag. Men for nærværende har regeringen foreløbig planer om at lave fuld trafikal ligestillingen uden for højsæsonen fra 2019, siger han.
Der er blevet afsat 48 mio. kr. i 2016 og 95 mio. kr. fra 2017 og frem til at sænke billetpriser på lokalfærger. Det fulde landevejsprincip - hvor det gælder hele året - vil ifølge det daaværende Social- og Indenrigsministerium koste lidt over 280 mio. kr.
I efteråret 2016 har både Samsø, Læsø, Fanø og Ærø noteret en betragtelig fremgang i passagertallet, efter at landevejsprincippet blev indført.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.