HOVEDSTADEN: Regeringen dropper den analyse af muligheden for et sammenhængende net af letbaner og BRT-busser i Storkøbenhavn, som den tidligere regering søsatte, skriver Ingeniøren. Begrundelsen er, at der alligevel ikke bliver penge til at finansiere de projekter, analysen måtte ende med at anbefale. Det viser et brev fra transportminister Hans Christian Schmidt (V) til Region Hovedstaden.
Den tidligere SR-regering afsatte sidste år 17,5 mio. kr. i finansloven for 2015 til at udarbejde et beslutningsgrundlag for et sammenhængende letbanenet i Storkøbenhavn, som skulle indeholde en række mulige linjeføringer af letbaner eller højklassede BRT-buslinjer (Bus Rapid Transit). Region Hovedstaden besluttede dengang at bidrage med 10 mio. kr.
Beslutningsgrundlaget skulle bane vejen for et sammenhængende transportnet, der kunne binde hovedstadens kollektive trafikformer og trafikale trafikpunkter sammen og tiltrække flere passagerer til den kollektive trafik. Men det er ikke økonomisk forsvarligt at gennemføre analysen, skriver Hans Christian Schmidt nu til Region Hovedstaden. Han henviser til, at råderummet for infrastrukturinvesteringer i de kommende år ifølge regeringsgrundlaget er begrænset.
Læs historien på Ingeniøren
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.