
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil have driften af de københavnske S-tog i udbud, og derefter kommer turen til andre dele af DSB. Ministeren kalder det over for Berlingske Business 'en nødvendighed for at togdriften kan have en fremtid i Danmark' at den effektiviseres for at gøre den billigere.
Udspillet er baseret på analyser fra konsulenthusene McKinsey & Company samt Stuensee & Co, der har produceret seks scenarier, hvori DSB beskæres. I det mest vidtgående bringes statens omkostninger ned på 0,3-1,2 mia. kr. om året i 2030.
I dag er statens udgifter til DSB på 4,3 mia. kr. Regeringen forventer at spare 1,5 mia. kr., når investeringer i elektriske tog og ny infrastruktur giver gevinst, men der skal spares yderligere, mener transportministeren, og regeringen vil ifølge Berlingske indkalde Folketingets partier til forhandlinger efter sommerferien.
Både Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet er åbne over for at diskutere udbud, men de er ikke enige om den del med S-togene. Dansk Folkeparti har som udgangspunkt ingen indvendinger mod at starte med udbud af S-togene, mens Socialdemokratiet kalder S-togene for 'DSB's guldæg' og en forudsætning for at der der er penge til togdrift andre steder, et hensyn som Dansk Folkeparti også påpeger, men uden at afvise udbud af S-tog, skriver Ritzau.
I givet fald er det Deutsche Bahn-ejede Arriva interesseret i at overtage driften af S-togene. Arriva overtog togdriften i dele af Vest- og Midtjylland i 2003 og har 'fine resultater på både punktlighed og kundetilfredshed'.
mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.