dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi
Foto: Colourbox

Nordfyn: Også KL giver meget korte frister

Efter Naturklagenævnets afgørelse, hvor de statsligt vedtagne vandplaner ophæves, foreslår Nordfyns Kommune en samlet offentlig høringsportal
5. DEC 2012 8.25

NORDFYN: - Nu skal der skabes overblik over, hvad man spørger kommunerne om. Og så skal kommunerne gives ordentlige forhold at arbejde under, når man sender noget i høring. Sådan lyder en udtalelse fra formanden for Teknik og Miljøudvalget i Nordfyns Kommune, Kim Johansen (S) efter Naturklagenævnets ophævelse af de statslige vandplaner, hvor høringsfristen kun var otte dage.

- Vandplanerne fylder rigtig meget i de danske kommuner. En otte dages høring på et så politisk varmt emne var urimeligt, fortsætter Kim Johansen.

Og desværre er der ikke tale om et enkeltstående tilfælde. Fx til kontrol af klimakort var høringsfristen oprindeligt fem dage. Den blev dog senere forlænget. Men Christiansborg er ikke ene om de omfattende høringer og undersøgelser med korte frister. Også KL sender mange spørgeskemaer.

I forbindelse med Erhvervs- og Vækstministeriets aftale om forbedret mobildækning udsendte KL den 6. juni 2012 et spørgeskema, hvor kommunerne blandt andet skulle afdække og redegøre for huller i mobildækningen. Fristen for besvarelse var den 20. juni 2012 svarende til 10 arbejdsdage for det omfattende analysearbejde. På Nordfyn er man sikker på, at ikke alle huller blev indberettet, hvilket kommunen også gjorde KL opmærksom på.

Gerne validering
- Jeg er sikker på, at alle kommuner gerne vil bidrage med en validering af det datagrundlag, som ligger til grund for planer og lovgivning. Men det skal også være sådan, at vi som politikere er trygge ved det, som vores administrationer sender frem.

Direktør i Nordfyns Kommune, Henrik Boesen nikker genkendende til Kim Johansens betragtning:

- Det er nødvendigt at svare på både høringer og undersøgelser. Ellers ender kommunerne i den offentlige gabestok. Når fristerne er korte, og når der er tale om komplicerede emner, så bliver kvaliteten i besvarelserne også derefter.

- Det er ikke halve år, vores medarbejdere efterspørger til at lave kvalificerede høringssvar og besvare undersøgelser. Men lidt mere opmærksomhed på, hvad der skal svares på sammenholdt med tidsfristerne, det er stort ønske, tilføjer Henrik Boesen.

Bedre videndeling
Derfor opfordrer man i Nordfyns Kommune KL og Christiansborg til at sætte sig sammen og få etableret et samarbejde om høringer og undersøgelser.

Nordfyns Kommune foreslår helt konkret, at der etableres én samlet høringsportal for det offentlige Danmark. Den vil først og fremmest skabe et samlet overblik over høringer og undersøgelser. Men den vil også kunne synliggøre såvel igangværende som afsluttede høringer.

- Overblikket og synligheden kan måske medvirke til en prioritering. Men denne videndeling, som en offentlig høringsportal vil være, kan måske også bidrage til, at det offentlige Danmark bliver bedre til at udnytte indsamlede data på tværs frem for konsekvent at lave nye høringer og undersøgelser, afslutter Henrik Boesen.

ka

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/nordfyn-ogsaa-kl-giver-meget-korte-frister

GDPR