ESBJERG / KØBENHAVN: 1. februar 2015 får Esbjerg igen en flyrute til hovedstaden, oplyser JydskeVestkysten. Det er 14 år siden, at Esbjerg mistede sin indenrigs-flyrute til København, da Storebæltsforbindelsen åbnede i 2000. Siden har Esbjerg af flere omgange kæmpet for at få genfødt ruten, og så sent som for halvandet år siden var det tæt på med Sun Air som operatør.
Nu har en arbejdsgruppe sammen med Esbjergs erhvervsliv imidlertid selv skabt det økonomiske grundlag for den nye flyrute. I alt seks selskaber - Blue Water Shipping, Viking Life-Saving Equipment, Esvagt, Det Faglige Hus, Q-Star og Sletten Delta har hver især skudt en halv mio.kr. - samlet tre mio.kr. - i selskabet Es-Air A/S.
Der er planlagt fire daglige returflyvninger, hvor flyvarigheden er 45 minutter, og der opereres med tre forskellige billetpriser afhængigt af belægningen på den pågældende afgang. Kalkulationen bygger på en gennemsnitlig belægningsprocent på ca. 40 svarende til 27 passagerer per flyvning i et fly med plads til 66 passagerer.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.