
Først skulle projektet have været færdigt i 2021. Siden blev det udskudt til 2023. Og nu tyder meget på, at arbejdet med at udskifte de gamle togsignaler kan blive yderligere forsinket. Dommen ventes at falde onsdag, når Folketingets transportordførere præsenteres for en rapport fra Deloitte, som har haft til opgave at kulegrave det 19,4 mia. kr. dyre projekt.
Banedanmarks aktuelle hovedpine holder på et værksted i østjyske Langå. Her kniber det med at udstyre det første IC3-tog med den computer, som gør, at toget kan tale sammen med de nye togsignaler. Planen er, at det nye system skal installeres i 700 tog, og IC3-toget er det første.
Men toget har holdt stille siden februar 2016. Forventningen var, at installationen skulle tage knap et halvt år, men foreløbig kommer toget til at forblive i den østjyske garage i hvert fald et halvt år mere. Først når testtoget har kørt 10.000 fejlfri kilometer, kan leverandøren gå i gang med ombygningen af de øvrige IC3-togsæt.
'Ikke dygtig nok'
Banedanmark ønsker ikke at kommentere Signalprogrammet, før der har været møde i forligskredsen i Folketinget.
Men i en mail til Ritzau skriver Banedanmark, at problemerne med Signalprogrammet især skyldes leverandøren Alstoms arbejde med at ombygge togene. Ritzau erfarer, at Banedanmark langt fra er tilfreds med sin franske underleverandør, der beskrives som værende 'ikke dygtig nok' og ude af stand til at samarbejde tilfredsstillende med DSB om ombygningen af deres tog.
I en mail til Ritzau oplyser Alstom, at de har haft et fint samarbejde med DSB, men hvorfor arbejdet har taget så lang tid, vil leverandøren ikke kommentere. Henrik Sylvan, som er leder af Center for Jernbaneteknologi på DTU, undrer sig over, at DSB ikke har været mere involveret i den del af signalprojektet, som vedrører selve togene.
- Nu er det Banedanmark, som har det overordnede ansvar for Signalprogrammet, fordi det er dem, der har kontrakten. Men det havde måske givet bedre mening at få operatøren til at stå for installationen, siger han.
Nye problemer dukker op
Problemerne med det nye signalsystem, som koster 19,4 mia. kr. giver mindelser om IC4-skandalen, mener Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.
- Dengang blev vi også hele tiden præsenteret for nye problemer. Hver gang et problem var løst, dukkede der to nye op, siger han.
En af udfordringerne er, at der højst kan køre ét tog i timen, når den nye jernbane mellem København og Ringsted åbner, fordi for få tog har det nye signalsystem installeret. Derudover er der forsinkelsen på to år, der gør, at projektet tidligst er afsluttet i 2023, og historien om, at Danmark bliver det første land, som indfører det nye system.
Men lige nu er Signalprogrammets altoverskyggende udfordring, at det moderne system skal installeres i pensionsmodne IC3-tog, som ikke er designet til det, og IC4-tog, som har givet DSB problemer i årevis.
Der er nemlig stor forskel på den europæiske togflådes alder, hvilket har stor betydning for, hvor let eller svært det er at udruste togene. For nok er fremtiden for den danske jernbane elektrisk, men indtil nye eltog er indkøbt, må togpassagerer leve med en stor del af de gamle IC3-tog på grund af skandalen med IC4-togene.
Allerede da aftalen om at skifte signalerne blev indgået i 2009, var der enighed om at skifte togsignalerne, før de elektriske tog var indkøbt, for at spare penge. Onsdag får transportordførerne måske svar på, om det var den rigtige beslutning.
Ritzau / sl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.