
KØBENHAVN / FREDERIKSBERG: Den tredje københavnske metrolinje, Cityringen, åbner søndag med gratis kørsel for alle, der vil prøve, men mandag bliver det hverdag med ikke alene betaling, men lidt højere betaling for at køre metro frem for S-tog eller bus.
Dermed er det slut med den ensartethed i taksterne for offentlig transport, der efter lange tilløb og kritik fra Rigsrevisionen og statsrevisorerne kom i stand for små tre år siden.
Ekstraprisen for at køre med metro frem for andre offentlige transportformer kaldes kvalitetstillæg og er differentieret i forhold til dels myldretid og uden for myldretid, dels enkeltbilletter, periodekort og rejsekort.
Pristillægget er lovbestemt - en del af finansieringen af metrobyggeriet - pointerer både Metroselskabet og trafikselskabet DOT (Din Offentlige Transport), og det kommer også til at gælde de eksisterende to metrolinjer fra Vanløse til henholdsvis Københavns Lufthavn og Vestamager.
Kritik
Prisforskellen har på forhånd mødt kritik for at modarbejde den ellers møjsommeligt opnåede ensartethed i taksterne på hele Sjælland, hvor det siden begyndelsen af 2017 og indtil nu har kostet det samme at køre med offentlig transport på både skinner og asfalt. Med kvalitetstillægget kommer takstsystemet i stedet til at minde om det vestdanske, hvor en harmonisering i 2018 blev født med forskellige priser på tog- og busrejser.
Ønsket om en forenkling i Jylland og på Fyn var direkte afledt af indførelsen af den sjællandske løsning og fik Rigsrevisionen til at lukke den sag, der var startskuddet til takstharmoniseringen. Både det sjællandske og det vestdanske takstystem er skruet sammen, så det tilskynder pasagerer, der ikke er faste pendlere, til at benytte Rejsekort, om end nødvendigheden af ind- og udtjekninger på metrostationerne på grund af prisforskellen formentlig vil kræve nogen tilvænning.
Efter ibrugtagningen af Cityringen fortsætter den københavnske metro med næste etape fra Nordhavn til Sydhavnen. Her skal den nordlige del af den fjerde metrolinje fra Orientkaj til Københavns Hovedbanegård stå klar i 2020, mens den sydlige del frem til ny Ellebjerg i Valby kommmer til i 2024.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.