dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi
Foto: Colourbox

Ombudsmand godkender hjælp til klagebehandling

Retssikkerheden i orden, da privat advokatfirma bistod Miljøklagenævnet med sager om husdyrbrug
14. AUG 2013 9.08

KØBENHAVN: Et advokatfirma hjalp i en periode Miljøklagenævnet med at behandle klagesager om husdyrbrug. Advokatfirmaet gennemførte bl.a. høringer og udarbejdede udkast til afgørelser, men firmaet traf ikke på noget tidspunkt afgørelser. Og det er en af de væsentligste årsager til, at Folketingets Ombudsmand nu godkender ordningen, efter at han på eget initiativ har undersøgt den.

I sin udtalelse opridser ombudsmanden en række generelle forudsætninger, som må indgå i vurderingen af, hvordan offentlige myndigheder lovligt kan hyre private firmaer til at hjælpe med sagsbehandling i afgørelsessager.

- Det afgørende er, at den enkelte borgers retsstilling ikke bliver forringet af, at der inddrages private i sagsbehandlingen. Det mener jeg, at Miljøklagenævnet havde sikret sig imod i det konkrete tilfælde, siger Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen.

Miljøklagenævnet (i dag en del af Natur- og Miljøklagenævnet) indgik i 2009 en aftale med kammeradvokaten, der er et privat advokatfirma. Advokatfirmaet skulle hjælpe nævnet med at behandle 103 gamle klagesager om husdyrbrug. Nævnet havde på det tidspunkt et større antal uafsluttede sager, og der var på finansloven for 2009 ekstraordinært afsat midler til at nedbringe sagsbehandlingstiden i bl.a. klagesager om husdyrbrug.

Ifølge aftalen bestod advokatfirmaets bistand navnlig i, at firmaet gennemgik sagerne juridisk og afleverede udkast til afgørelse til Miljøklagenævnet. Alle sagerne blev behandlet på grundlag af instrukser fra nævnet, og sagsbehandlingen i sagerne forgik i løbende samarbejde med nævnet, som også endeligt traf og udsendte afgørelserne i sagerne.

bi

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/ombudsmand-godkender-hjaelp-til-klagebehandling

GDPR