
I Køge Nord er der næsten altid fyldt godt op på en parkeringsplads, hvor bilister stiller deres biler og tager med s-tog eller bus videre. Men det er et af de få steder i Danmark, hvor konceptet "park & ride" er slået igennem, skriver Jyllands-Posten.
I fx Aarhus og Odense er det derimod foreløbig meget få, som benytter parkeringspladser i hhv. Lisbjerg og Odense Syd, der tilbyder gratis parkering til bilister, der vil stige om til letbane. Odenses klimarådmand, Tim Vermund (S), siger dog til avisen, at han tror på potentialet, og at flere bilister vil få øjnene op for muligheden, efterhånden som prisen på parkering stiger i bymidten.
Som årsag til succesen i Køge nævner DSB's kundechef Charlotte Kjærulff, at det er blevet dyrere at parkere i centrum af Køge, og trængsel på vejene betyder, at det kan være hurtigere at tage tog end bil til København. DSB arbejder målrettet på at etablere mere park & ride, hvor det giver mening.
Hollandsk forbillede
Mens succesen foreløbig er behersket i Danmark, fremhæves Holland som mønstereksempel på, hvordan det kan fungere. Fx er der ti anlæg rundt om Amsterdam, hvor man kan parkere billigt - fire-syv euro for et døgn - og få en billet til metro, tog eller bus med i prisen, skriver Jyllands-Posten.
- Succes måles bl.a. ved, at det skal være let at komme til et ”park & ride”-anlæg, at man ikke skal gå for langt for at komme til bus eller tog, og at det også skal være et sikkert og lækkert sted, hvor der f.eks. ligger en kaffebar eller lignende, siger Chiel van Lent, rådgiver hos bilistorganisationen ANWB, til avisen.
Den danske søsterorganisation FDM mener, at Danmark bør efterligne Holland. Afdelingschef Torben Lund Kudsk mener, at vi i Danmark i for høj grad forsøger at "mobbe" bilisterne ud af byerne, og at man i højere grad skal tilbyde et godt alternativ om at shuttle dem ind i byerne.
Holland er geografisk på størrelse med Danmark, men har næsten 18 mio. indbyggere og dermed en af Europas største befolkningstætheder.
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.