
Mangel på ledelse er årsag til, at DSB's tog er fyldt med tekniske fejl, skriver Ingeniøren. Fra 2015 til 2016 kom der en tredjedel flere fejl, og da to af tre fejl ikke rettes, forsinkes togene til skade for passagererne viser en rapport fra firmaet Valcon, som Ingeniøren har fået aktindsigt i.
DSB har haft rapporten siden oktober. Den omfatter IC3, Øresundstog, IR4 og ME-lokomotiverne, der kører med dobbeltdækkervogne, men ikke de problematiske IC4-tog, der i givet fald ville have gjort statistikken over fejl endnu værre.
Problemerne vokser, fordi DSB ofte sender fejlfyldte tog ud at køre, viser rapporten.
'Overraskende'
- Tog er i stigende grad blevet indsat i trafik med åbne tekniske fejl og kører længere med disse fejl, hvilket medfører flere forsinkelser, hedder det ifølge Ingeniøren i rapporten.
De mange fejl skyldes ikke mindst 'mangelfuld tværgående ledelse' og at DSB's planer for vedligeholdelse af tog er 'utilstrækkelige'. Planerne tager ikke højde for, at DSB ofte kører mere med en bestemt togtype, hedder det.
Det er 'chokerende og ganske overraskende', at problemerne skyldes mangelfuld ledelse, mener transportforsker, lektor Niels Melchior fra Aalborg Universitet.
- I lyset af de seneste års fokus på DSB burde den slags ikke kunne forekomme, siger Niels Melchior, som Ingeniøren har bedt gennemgå rapporten.
'Håbløs situation'
DSB bruger i år 100 mio.kr. på at begrænse fejl i tog. DSB har slået ledelsen for drift og vedligeholdelse sammen i DSB Drift, og DSB har ansat flere mekanikere for at få færre fejl, forklarer direktør Anders Egehus, DSB Drift.
- Vi står hver dag i et dilemma med at sikre optimal passagerdrift og optimalt vedligehold. På den korte bane er fokus at levere det bedst mulige produkt til vores kunder i form af tilstrækkeligt med pladser i togene, siger Anders Egehus.
- Den nuværende situation er nok affødt af, at vægten har været for meget på driften, tilføjer han.
DSB er endt i en 'håbløs situation', mener professor i økonomistyring Per Nikolaj Bukh fra Aalborg Universitet.
- Rapporten viser, at utilstrækkelig planlægning, utilstrækkelig kapacitet og mange fejl på togene har spillet sammen og skabt den nuværende situation, siger han.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.