dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi
Foto: Colourbox

Regeringen dropper afgifter på lastbiler

Det bliver for dyrt at administrere, lyder begrundelsen fra skatteministeren
21. FEB 2013 8.49

Regeringen har opgivet at indføre kørselsafgifter for lastbiler. Det oplyser skatteministeriet.

- Kørselsafgiften er overordnet set baseret på et sundt princip om, at forureneren betaler. Med en kilometerbaseret kørselsafgift vil transportbrugerne i højere grad selv være med til at betale for de udgifter, som transport af varerne medfører. Omvendt må vi bare erkende, at afgiften, som det ser ud lige nu, bliver meget dyr at implementere og administrere - både for statskassen og for virksomhederne. Vi står simpelthen ikke med en holdbar model, siger skatteminister, Holger K. Nielsen (SF).

Regeringen har i løbet af 2012 foretaget en række indgående analyser af flere forskellige modeller for kørselsafgiften. Disse har vist, at kørselsafgiftssystemet indebærer markante omkostninger til henholdsvis etablering og løbende administration. Omkostningerne vedrører bl.a. investeringer i det tekniske udstyr i forbindelse med afgiften, såsom de betalingsbokse, der skal sidde i alle lastbiler, og de kontrolporte, der skal opstilles. Derudover kommer den løbende drift af ordningen.

Samlet set er de administrative omkostninger på nuværende tidspunkt på et så højt et niveau, at omkostningerne ikke står mål med de fordele, som afgiften medfører.

Udenlandske erfaringer på vej
I Europa overvejer flere lande i disse år at implementere kilometerbaserede kørselsafgifter for lastbiler. Det vil kunne give en bredere erfaringsbase, som Danmark vil kunne drage nytte af.

Eksempelvis kan udviklingen reducere drifts- og udviklingsomkostningerne til et mere acceptabelt niveau. Hvis det på et tidspunkt viser sig muligt at indføre kørselsafgifter for lastbiler uden væsentlige økonomiske omkostninger - fx i lyset af den teknologiske udvikling eller erfaringer fra andre lande - vil regeringen igen overveje muligheden for at indføre afgiften.

- Vi skal hele tiden se på, om der udvikles teknologiske løsninger, som betyder, at det giver mening at overgå til kilometerbaserede kørselsafgifter. Det gælder i forhold til lastbiler, men det gælder også i forhold til personbiler. Regeringen vil fastholde sin interesse i hvilke muligheder, der kan realiseres. Omvendt må vi også være realistiske og sige, at modellen for kørselsafgifter for lastbiler ikke ligger lige for. Gjorde den det, havde vi holdt fast i afgiften, siger Holger K. Nielsen.

sf

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/regeringen-dropper-afgifter-paa-lastbiler

GDPR