
Forligskredsen bag 'En grøn transportpolitik' (regeringen, V, DF, LA og K) har i dag indgået en transportaftale, som afslutter de seneste måneders forhandlinger.
Udover den seneste tids udmeldinger om opførelse af en ny Storstrømsbro og anlæggelse af motorvej mellem Holstebro og Herning, betyder aftalen også en ny brugerfinansieret fjordforbindelse ved Frederikssund, udbygning af Køge Bugt Motorvejen mellem Greve og Køge og forbedringer af tognettet flere steder i landet.
- Vi sikrer hermed et markant løft til fremkommeligheden til glæde for ikke mindst pendlerne og erhvervslivet. Vi giver bl.a. startskuddet til en ny fast fjordforbindelse ved Frederikssund, og vi færdiggør udbygningen af landets mest trafikerede motorvej, Køge Bugt Motorvejen, siger Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) og fortsætter:
- Vi opretter en ny pulje til medfinansiering af gode kommunale projektforslag, der har relation til statsvejnettet - fx tilslutningsanlæg. På den måde kan vi realisere flere kapacitetsforbedrende projekter.
Højbro ved Frederikssund
I alt investerer regeringen 3,4 mia. kroner i de nye trafikprojekter, og lidt under en halv mia. af dem går til det nye broprojekt ved Roskilde Fjord.
- Der etableres en ny fjordforbindelse ved Frederikssund, som finansieres dels ved brugerbetaling på den nye fjordforbindelse, dels ved hjælp af et statsligt bidrag inden for en ramme af 425 millioner kroner. Forbindelsen etableres som en sydlig højbro, fremgår det af aftalen,
Derudover forbedres jernbanenettet flere steder i Danmark, hvilket blandt andet betyder en stikbane til Aalborg Lufthavn til en pris af 276 mio. kr. Aftalen sikrer desuden en direkte motorvejsforbindelse til det nye Odense Universitetshospital.
Presset på længe
I Køge er bogmester Marie Stærke (S) begejstret for, at regeringen nu imødekommer kommunens ønske om, at den ottesporede motorvejsstrækning, som allerede er i gang med at blive bygget, bliver forlænget helt ind til Køge.
- Vi har i årevis presset på for at få udvidet Køge Bugt-motorvejen helt til Køge, og nu er det endelig lykkedes. Med omkring 100.000 køretøjer i døgnet er det landets mest trafikerede motorvej, og strækningen omkring Køge har udviklet sig til en sand flaskehals, hvor trafikken mange dage går helt i stå, siger Køges borgmester Marie Stærke (S).
Køge Bugt-motorvejen blev senest udvidet i 2008, hvor der blev føjet ekstra spor til mellem Hundige og Greve Syd. I 2010 vedtog Folketinget en anlægslov for udbygning af Køge Bugt-motorvejen mellem Greve Syd og Køge, og satte i samme ombæring penge af til at udbygge 1. etape til Solrød Syd. Nu følger altså 2. etape til Køge, som også omfatter en ny bro ved Lyngvej, der er nødvendig for etableringen af den nye jernbane Ringsted-Køge-København.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.