
LEMVIG: Jernbanebroen over Vesterbjerg i Lemvig er blevet istandsat, malet, gjort mere tilgængelig - og belyst.
- Banebroen er et arkitektonisk mesterstykke og et vigtigt historisk bygningsværk i Lemvig. Broen fortjener at blive fremhævet som det måske vigtigste bevarede vartegn i byen, nu da den er renoveret, siger Steffen Damsgaard (V), formand for Teknik og Miljøudvalget.
Indvielsen af den renoverede bro sker nu i 100-året for den ombygning i 1919, der gav broen sit nuværende udseende. Den første bro over Vesterbjerg blev bygget i 1892 og blev dengang set som 'porten' til Lemvig fra vest.
Den seneste renovering var nødvendig, da broen havde flere vandskader, og gamle rækværk og byggesten var i forfald og skulle istandsættes.
Broen bliver belyst i samme tidsrum, som byens gadelys er tændt. Nye projektører og lamper er sat op, og broen kan belyses med forskellige farver, der er tilpasset og matcher døgnets lysrytme. Det nye lys og fældning af nogle træer og buske gør, at broen nu kan ses fra mange og nye vinkler, der samtidigt styrker dens fremtoning både fra øst og vest.
Broen blev i 1892 bygget for at muliggøre transport fra havnen op til Lemvig station, efter at jernbanen var kommet til byen nogle år tidligere. Havnebanen og broen blev dengang anset for stor ingeniørkunst, da der er en niveauforskel på 30 meter fra havnen til stationen.
Den byportsagtige udformning fra 1919 er tegnet af arkitekt Helge Bojsen-Møller, som er kendt for mange flotte bygningsværker rundt om i landet.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.