Staten skal tage sig af skinnerne, og kommunerne af resten.
Sådan lyder det i et nyt KL-udspil, der foreslår en helt nyt model, hvor kommunerne og staten får ansvaret for at drive den kollektive transport i Danmark.
Under overskriften "Danmark skal hænge sammen" præsenteres en ny model med tre overordnede anbefalinger til, hvordan man i fremtiden kan organisere den kollektive trafik.
- Den kollektive trafik skal besluttes af dem, der er tættest på borgerne.
- Kommunerne skal have friere rammer til at tilpasse transportmulighederne til de behov, som borgerne har lokalt.
- Trafikselskaberne skal have friere rammer til at tænke i nye løsninger og udnytte ny teknologi bruge innovative transportformer.
- Staten skal have ansvaret for alt det, der kører på skinnerne, bortset fra metro og letbaner. Mens kommunerne – i samarbejde med trafikselskaberne og på tværs af kommunegrænser – får ansvaret for resten. Kun sådan kan vi sikre, at der kommer transportformer helt ud i alle afkroge af landet – og at transportformerne er tilpasset borgernes behov, siger formand for KL’s klima- og miljøudvalg, Johannes Lundsfryd Jensen.
I samme ombæring forklarer han, hvorfor det det er vigtigt, at bringe Danmark i geografisk balance og sikre transport i alle dele af landet - også yderområderne:
- Planlægningen af den kollektive trafik skal foregå nært. For det er lokalt, man fx ved, hvornår eleverne har brug for at blive bragt til og hentet fra den lokale folkeskole. Det er lokalt, man ved, om der i et socialt udsat område er behov for særlige transportløsninger for at fastholde borgerne i job, uddannelse eller at deltage i sociale arrangementer. Og det er lokalt, man kan tænke den kollektive transport sammen med byplanlægning, de grønne løsninger og det lokale butiksliv.
For mange om opgaven
Kommunerne er allerede i dag med til at planlægge den kollektive trafik. Sammen med repræsentanter fra regionerne og de fem trafikselskaber, der står for planlægningen af bustrafikken i Danmark, sidder de nemlig med om bordene, når der skal tages beslutninger. Men der er "rigtig mange kokke om den gryderet," siger Johannes Lundsfryd Jensen til Danske Kommuner.
Dog er regionernes opgaver relateret til den kollektive trafik endnu uvis, da aftalen om sundhedsreformen bestemte, at regionen fremover skal varetage færre opgaver. Stod det til Johannes Lundsfryd Jensen, giver det god mening at adskille sundhedsøkonomi og kollektiv transport.
- Hvis man kigger på økonomien, kunne man så forestille sig, at man ville begynde at tære på økonomien til transport, hvis det begyndte at knibe på sygehusene? Det er svært at forestille sig, at man ville vælge bare at behandle færre mennesker. Det organisatoriske og økonomiske setup betyder noget, siger han til mediet.
KL's tre anbefalinger
1) Den kollektive trafik skal besluttes af dem, der er tættest på borgerne
KL foreslår en ny model for den kollektive trafik, hvor:
- Staten har ansvaret for det landsdækkende strategiske hovednet, herunder alle de skinnebårne transportmidler (bortset fra metro og letbaner).
- Kommunerne har ansvaret for at opfylde de lokale transportbehov og koordinere buslinjer mellem de større byer.
- Der afsættes et fast beløb af staten til ruter mellem de større byer, der udmøntes via trafikselskaberne.
2) Giv kommunerne friere rammer til at opfylde borgernes transportbehov
KL foreslår, at der gøres op med de rigide regler på transportområdet, så:
- Kommunerne får frihed til at vælge lokale transportløsninger, der hvor det giver bedst mening.
- Kommunerne får mulighed for at lave flere forsøg med forskellige mobilitetsløsninger.
- Mulighederne for samarbejde mellem det offentlige og det private kan styrkes og understøttes.
3) Anbefaling Giv trafikselskaberne friere rammer til at bruge innovative transportformer
KL foreslår, at de lovgivningsmæssige rammer om trafikselskaberne løsnes, så:
- Trafikselskaberne får mulighed for at tilpasse sig og udvikle løsninger, der bedre imødekommer de lokale behov.
- Lukkede kørsler (skolebusser og handicapkørsel) i højere grad kan indgå i den samlede kollektive trafik.
- Trafikselskaberne får mulighed for flerårige driftsbudgetter og lånefinansiering af nødvendige investeringer, så de kan planlægge og gennemføre langsigtede projekter – på linje med andre selskaber.
Du kan læse hele udspillet og mere om de tre anbefalinger her.
Kilde: KL
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.