Et bredt flertal i Folketinget, bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Moderaterne, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet har aftalt at udmønte 55,1 millioner kroner til grønne busser og flextrafik til 6 konkrete projekter, oplyser Transportministeriet.
Der er i tildelingen bl.a. fokus på maksimal nedbringelse af CO2-udledning pr. støttekrone. Derudover skal interessenterne til puljen stille med minimum 50 pct. medfinansiering.
De seks projekter er:
- Trafikselskabet Movia – omstilling af buslinjer i Odsherred og omegn til nulemission. Projektets formål er at omstille dieselbusser til 12 elbusser på buslinjerne 560, 561, 562, 565, 566 og 568, og Movia forventer, at projektet vil nedbringe CO2-udledningen med 12.800 ton. Projektet får 3.229.257 kroner i støtte.
- Trafikselskabet Movia – omstilling af buslinjer i Sorø og omegn til nulemission. Projektets formål er at omstille dieselbusser til 8 elbusser på buslinjerne 421, 425, 570 og 615, og Movia forventer, at projektet vil nedbringe CO2-udledningen med 8.800 ton. Projektet får 1.749.435 kroner i støtte.
- Region Midtjylland – regionale elbusser. Projektets formål er at omstille dieselbusser til 45 elbusser, der betjener 12 regionale busruter, som fortrinsvis kører i den sydøstlige del af Region Midtjylland. Region Midtjylland forventer, at projektet vil nedbringe CO2-udledningen med 8.241 ton. Projektet får 11.601.828 kroner i støtte.
- Nordjyllands Trafikselskab – lynladere ved sygehusenheder til flextrafik. Projektets formål er at skabe et fundament for større omstilling af flextrafikken ved installation af i alt 15 ladere ved sygehusenheder i Aalborg, Hjørring, Frederikshavn, Hobro og Farsø. Nordjyllands Trafikselskab forventer, at projektet vil nedbringe CO2-udledningen med 6.400 tons. Projektet får 5.179.750 kroner i støtte.
- Region Hovedstaden – omstilling af buslinje 350S til nulemission. Projektets formål er at omstille dieselbusser til 12 nulemissionsbusser på buslinje 350S, som er en af regionens mest drift- og passagertunge linjer. Region Hovedstaden forventer, at projektet vil nedbringe CO2-udledningen med 13.000 tons. Projektet får delvist tilsagn og får 925.523 kroner i støtte. Regionen havde ønsket 4.928.924 kroner i støtte.
- Fynbus – elbusser på regionale og kommunale busruter på Fyn og Langeland. Projektets formål er at omstille samtlige 242 regionale og kommunale busser på Fyn og Langeland (ekskl. Svendborg bybusser og buskørslen i Odense Kommune) til nulemission, herunder etablering af ladeinfrastruktur. Fynbus forventer, at projektet vil nedbringe CO2-udledningen med 112.000 tons. Projektet får 32.414.207 kroner i støtte.
Projekterne er finansieret via IP35-midler.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.