Ringstedbanen, det første nye stykke togstrækning i årevis, står efter planen klar til tiden til december næste år. Men Banedanmarks problemer med et nyt signalsystem gør, at der ingen tog kommer til at køre på den før maj 2019, skriver Ingeniøren,
Banen løber mellem København og Ringsted og vil koste ni milliarder kroner i alt. Problemet består i, at den nye strækning skulle have haft det nye signalsystem ERTMS. Onsdag blev det meldt ud, at det ikke vil være færdigt før 2030.
Banedanmark fortæller til Ingeniøren, at man er kommet for sent i gang med 'plan B' for Ringstedbanen, nemlig at give den nye bane det gamle signalsystem. Det kan man ikke have klar til planlagt åbning i december 2018. Derfor vil banen stå helt tom indtil maj 2019, og ikke før 2020, kan Ringstedbanen bruges optimalt.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.