SILKEBORG: 2 minus 1 veje har givet cyklister og fodgængere mere plads på 23 kilometer landevej i Silkeborg Kommune. Nu er der lagt op til, at bilisterne fremover også må dele én kørebane i flere byområder, oplyser kommunen om vejtypen, der har sænket bilernes hastighed og givet cyklisterne mere plads.
Hidtil har kommunen mest brugt konceptet mellem to landsbyer, men vil nu afprøve afprøve 2 minus 1 veje i byområder uden for Silkeborg by. Vejene får flere til at cykle og har ifølge Vejdirektoratet på landsplan sænket antallet af ulykker. I Silkeborg vil Vej- og trafikudvalget have indarbejdet nye 2 minus 1 veje i en ny trafiksikkerhedsplan. Hvilke veje er ikke afgjort, men det bliver i byområder uden cykelstier og fortove. I Silkeborg by bliver der i stedet anlagt cykelgader.
På to minus 1 veje deler bilisterne ét spor i begge retninger, mens stiplede linjer i begge sider af vejen markerer ekstra plads til cyklisterne. Der er ofte bump, indsnævringer og fartbegrænsning. De eksisterende 23 kilometer 2 minus 1 vej i Silkeborg Kommune er fordelt på seks strækninger. Heraf en enkelt i byzone.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.