DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Økonomi
DK IT
DK Job
Ikke Tranen, som bliver den første, der ombygges til eldrift, men her Ternen på Silkeborgsøerne.
Foto: Terkel Broe Christensen, Ritzau Scanpix.

Alle på nær én:
Silkeborgs rutebåde dropper diesel og skal sejle på el

I løbet af ti år skal Hjejle-flådens rutebåde på Silkeborgsøerne omstilles fra diesel til el. Hjuldamperen Hjejlen forsætter dog på kul.

SILKEBORG: Hjejle-flåden skal i løbet af de næste fire-ti år ombygges til eldrift. Det skriver Midtjyllands Avis. Allerede til sæsonen 2021 vil den første af Hjejle-bådene, Tranen, stævne lydløst ud fra havnen i Silkeborg med batterier og en elmotor i maskinrummet - samt solceller på taget.

- Det er et stort skridt for Hjejleselskabet, men projektet ligger helt i tråd med, at vi vil tænke mere bæredygtigt, siger direktøren for Hjejleselskabet, Thomas Klostergaard, til Midtjyllands Avis.

I første omgang har Hjejleselskabet modtaget 250.000 kr. fra energiselskabet Norlys til ombygningen af Tranen. Thomas Klostergaard kan endnu ikke oplyse, hvor meget det koster at omstille skibene til eldrift.

- Men det er væsentligt dyrere at ombygge en båd end de 250.000 kr., siger Thomas Klostergaard og garanterer, at renoveringen sker i respekt for historien omkring skibene.

Bådene bliver ombygget til at kunne sejle en hel dag - 7,5 timer - på el med en gennemsnitshastighed på 6,5 knob.

Hjejleselskabet råder over ni både. Herunder verdens ældste hjuldamper, Hjejlen fra 1861. Bådene sejler i størstedelen af året i rutefart fra Silkeborg og Ry til Himmelbjerget.

ka