
SILKEBORG: Hjejle-flåden skal i løbet af de næste fire-ti år ombygges til eldrift. Det skriver Midtjyllands Avis. Allerede til sæsonen 2021 vil den første af Hjejle-bådene, Tranen, stævne lydløst ud fra havnen i Silkeborg med batterier og en elmotor i maskinrummet - samt solceller på taget.
- Det er et stort skridt for Hjejleselskabet, men projektet ligger helt i tråd med, at vi vil tænke mere bæredygtigt, siger direktøren for Hjejleselskabet, Thomas Klostergaard, til Midtjyllands Avis.
I første omgang har Hjejleselskabet modtaget 250.000 kr. fra energiselskabet Norlys til ombygningen af Tranen. Thomas Klostergaard kan endnu ikke oplyse, hvor meget det koster at omstille skibene til eldrift.
- Men det er væsentligt dyrere at ombygge en båd end de 250.000 kr., siger Thomas Klostergaard og garanterer, at renoveringen sker i respekt for historien omkring skibene.
Bådene bliver ombygget til at kunne sejle en hel dag - 7,5 timer - på el med en gennemsnitshastighed på 6,5 knob.
Hjejleselskabet råder over ni både. Herunder verdens ældste hjuldamper, Hjejlen fra 1861. Bådene sejler i størstedelen af året i rutefart fra Silkeborg og Ry til Himmelbjerget.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.