KØBENHAVN: Rapport foreslår nye måder at afmærke høje vindmøller på, så det fortsat er sikkert at flyve, samtidig med at naboer og vindmølleejere generes mindst muligt. Kort sagt - mindre lys og flere forsøg med andre afmærkninger end lys uden unødige omkostninger for industrien, lyder nogle af forslagene i rapporten, som Transportministeriet har fået udarbejdet.
Hvis møller skal afmærkes efter de nuværende regler - lys på højeste punkt (vinge-spidsen) - kunne Danmark hurtigt blive et drejende og blinkende tivoli til stor gene for bl.a. naboerne til møllerne.
En tværministeriel arbejdsgruppe, som i 2011 blev nedsat af transportministeren, har undersøgt forskellige løsningsmuligheder, og den anbefaler, at man går nye veje. Rapporten anbefaler, at vindmøller under 150 meter som hovedregel ikke skal lysmarkeres. For møller over 150 meter anbefales en individuel vurdering af løsninger og sikkerhedsforhold.
- Jeg vil bede Trafikstyrelsen om allerede i efteråret at se nærmere på, hvordan rapportens anbefalinger om blanst andet reduktion af lysafmærkning kan gennemføres på det civile luftfartsområde, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S).
bi
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.