
FREDERIKSBERG: Et flertal i Frederiksberg Kommunalbestyrelse bestående af S, R, SF og Enhedslisten har indgået en ny parkeringsaftale, hvis mål er at skabe bedre parkeringsforhold for Frederikbergs egne borgere og gæster, oplyser kommunen.
Efter godkendelse i kommunalbestyrelsen til august træder aftalen i kraft 1. oktober, og den kommer til at betyde betaling for de første to timers parkering, der hidtil har været gratis. Dog fastholdes gratis halv- eller heltimesparkering på byens handelsstrøg.
Samtidig er det aftalt, at el- og hybridbiler, der ikke har beboerlicens, fremover vil skulle betale for parkering på linje med andre biler. Og endelig bliver der indført tidsrestriktion i byens fire parkeringskældre for at imødegå en tendens med sæsonbetonede og langtidsparkerede køretøjer.
- Vi oplever et stigende pres på parkering i vores by – særligt fra folk, der kommer udefra. Omegnskommunen har nedlagt parkeringspladser flere steder tæt på grænsen til os, og det medfører, at københavnere bruger Frederiksberg som parkeringsplads i stor stil. Som Frederiksbergs borgmester vil jeg sikre, at der er bedre plads til de borgere og gæster, som har et reelt behov for parkering. Dem, der bare vil bruge vores by som parkeringsplads, må køre hjem igen. siger borgmester Michael Vindfeldt (S).
Det grønne fundament
Partierne bag aftalen fremhæver, at det har været vigtigt at bevare det grønne fundament i den nye parkeringsaftale.
For fortsat at fremme den grønne omstilling af bilparken kan Frederiksberg-borgere med elbiler få en beboerlicens til kun 50 kroner om året. Beboerlicensen miljødifferentieres yderligere for at øge borgernes incitament til at omstille til mere miljøvenlige biler.
- Hvis vi skal have biler i byen, så skal så mange af dem som muligt være ”grønne”. Derfor er det vigtigt, at der er et stærkt incitament for at have en elbil på Frederiksberg. Samtidig bidrager elbiler jo også til trængslen, og derfor skal de også bidrage en lille smule til fællesskabet, siger formand for klima-, plan- og boligudvalget Rasmus Holme (EL).
Derudover kan borgere højst få licens til to biler, hvilket også skal være med til at mindske antallet af biler. Både EL, R og SF havde gerne set en mere ambitiøs parkeringsaftale. De Radikale vil fortsat arbejde for etablering af flere delebilsparkeringspladser, og SF ser frem mod budgetforhandlingerne med særligt fokus på at få p-pladser målrettet håndværkere.
Fakta om den nye parkeringsaftale:
- 2 timers gratis parkering afskaffes for udenbys borgere. Når ændringerne træder i kraft, vil 1. time koste 5 kr., 2. time 10 kr., 3. time 15 kr. og så videre. I dag koster 3. timer 16 kr. og 4. time 22 kr. Til sammenligning er prisen i København 41 kr. i dagtimerne og 16 kr. efter kl. 18 i rød zone (centrum).
- Udenbys elbiler, plugin-hybrid biler og motorcykler skal betale for parkering på linje med andre biler, der parkerer på Frederiksberg.
- Frederiksberg fastholdes som en parkeringszone. Det betyder, at alle på Frederiksberg, der har beboerlicens, kan parkere over hele Frederiksberg.
- Beboerlicens for elbiler bliver 50 kr. om året. For benzin- og dieselbiler bliver det 250 kr., 500 kr. og 750 kr. om året for miljøklasserne A+ - A+++, A–B og C-G. Til sammenligning koster en beboerlicens i København 1.335 kr. for den billigste og 5.530 kr. for den dyreste. Elbil og brintbil koster 215 kr. om året.
- Der indføres 7-dages parkering i de kommunale parkeringskældre for at dæmme op for veteranbiler og andre langtidsparkerede biler.
Kilde: Frederiksberg Kommune
Se parkeringsaftalen her.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.