Forligspartierne bag en stadig gældende trafikaftale fra 2014 har udmøntet mere end 600 mio. kr. i et antal konkrete projekter med blandt andet omfartsveje, støjskærme og forbedrede tilkørselsforhold flere steder i landet. Der er nu flercifrede millionbeløb på vej til Haderup mellem Viborg og Holstebro, til Ribe i Esbjerg Kommune og til Aalborg, Aabenraa, Kolding og Hvidovre, og dertil kommer mindre beløb og velvilje uden penge til andre lokaliteter og indsatsområder.
De to hovedprojekter i aftalen er dels en omfartsvej vest om Haderup på strækningen Herning-Skive anlagt som 2+1 motortrafikvej dimensioneret til kørsel med 100 km/t, dels en udbygning af Rute 11 gennem og uden om Ribe, og i samme ombæring etablering af en klapbro ved Ringvejen, så Ribe igen kan besejles af høje skibe. Disse to projekter er topscorere med bevillinger på henholdsvis 287 mio. kr. og 186,6 mio. kr., idet den løbende drift af klapbroen skal bekostes af Esbjerg Kommune.
De næste projekter på udgiftsskalaen er dels en udbygning af forbindelsesvejen Tranholmvej til Aalborg Østhavn, dels etablering og udbygning af tilslutningsanlæg til motorvejen ved Aabenraa. Til førstnævnte er der afsat 37,5 mio. kr. og til sidstnævnte 22,4 mio. kr., idet prisen for løsningen ved Aabenraa er beregnet til præcis det dobbelte.
Aabenraa Kommune skal finde pengene til den anden halvdel af udgiften, og også Aalborg Kommune skal spæde til med hvad der måtte mangle til havneløsningen. For Aabenraas vedkommende er det tillige indbygget som forudsænting at det eksisterende tilslutningsanlæg til motorvejen indrettes til kørsel med modulvogntog.
Det sidste af de tocifrede millionbeløb går til støjskærme ved Bramdrupdam i Kolding Kommune og ved Allingvej i Hvidovre Kommune, i begge tilfælde til glæde for boligområder tæt ved motorveje. Hertil afsættes i alt 45,7 mio. kr., idet i Kolding Kommune selv skal lægge 20 mio. kr. til projektet ved Bramdrupdam, der er mere end dobbelt så dyrt som det ved Hvidovre.
Veterantog, men ingen afklaring af Ring 5
Foruden de nævnte projekter er der mindre beløb til forundersøgelse af en omfartvej syd om Køge på vejen mod Stevns (3,5 mio. kr.) og til forbedret trafiksikkerhed i krydset Lemvej/Ringkøbingvej i Ringkøbing-Skjern Kommune (0,3 mio. kr.), som selv skal betale et lignende beløb. Her er der den særlige finesse, at kommunen har aftalt med Vestas, at Vestas betaler 40 pct. af kommunens andel.
Aftalen mellem forligspartierne Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, De Radikale, SF og De Konservative omfatter også et beløb på 10 mio. kr. til 'fremme af veterantogskørsel' - en post der ikke specificeres nærmere bortset fra at det konstateres at 'veterantogskørsel er en vigtig turistattraktion flere steder i landet'. Yderligere er der enighed om, at 18,1 mio. kr. der er til overs fra de beløb man havde reserveret til omfartveje ved Haderup og Ribe, skal 'reserveres til undersøgelser af motorvejsprojekter', ligeledes uden nærmere specifikation.
Sluttelig rummer aftalen også et element uden penge, nemlig udtalelse om Ring 5-transportkorridoren og dens arealreservationer. Udtalelsen konstaterer dog blot, at 'parterne er enige om at drøfte tilrettelæggelsen af en planlægningsundersøgelse' således at det gøres 'muligt for parterne at tage stilling til de eksisterende arealreservationer, herunder hvilke reservationer der kan opgives'. Altså indtil videre kun tilsagn om en drøftelse, ikke nogen løfter om hverken undersøgelse eller stillingtagen.
Læs eller download aftaleteksten.
Se oversigt over faktaark for de enkelte projekter.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.