STRUER: Igennem det seneste år har Struer Kommune haft fokus på at behandle byggesager hurtigere. Det er sket med nye arbejdsgange og en ekstra medarbejder i Plan- og Miljøafdelingen, der behandler byggesagerne, oplyser kommunen.
Den seneste opgørelse viser, at sagsbehandlingstiden i gennemsnit er faldet fra ti uger i 2014 til syv uger i 2015 og er fortsat på vej ned. I det sidste halvår af 2015 har den gennemsnitlige sagsbehandlingstid været helt nede på seks uger.
Siden sidste år har borgerne skulle sende deres ansøgning digitalt. Samtidig er man gået fra en fast takst for behandling over til betaling for de timer, der er brugt på sagen. Det har gjort, at borgerne er blevet bedre til at sende de nødvendige oplysninger, når de søger, for jo bedre oplysningerne er, jo billigere bliver byggetilladelsen.
Der er dog fortsat behov for at bede om flere oplysninger i en del af sagerne. Det lægger typisk fire uger på sagsbehandlingstiden, når kommunen skal tilbage til borgerne for at bede om flere informationer.
- Vi har ikke mulighed for at gøre det ret meget hurtigere, end vi gør nu. Byggesagsbehandling er en kompliceret proces, hvor vi skal kontrollere, at lovgivning på plan-, bygge- og miljøområdet er overholdt. Ofte skal der også køres nabohøringsforløb, der tager tid. Vi kan se på tallene, at de uproblematiske sager, hvor vi får de nødvendige oplysninger, bliver løst hurtigt og nemt, mens det fortsat er nødvendigt at efterspørge supplerende materiale i en del sager. Hvis sagsbehandlingstiderne skal længere ned, så er det selve ansøgningerne, der skal blive bedre, siger plan- og miljøchef Torben Mølgaard.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.