DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Økonomi
DK Job
Team Cobe vinder arkitektkonkurrencen for Jernbanebyen
Team Cobe, DSB Ejendomsudvikling, Freja Ejendomme, fagdommere og overborgmester Lars Weiss.
Foto: Kontraframe.

Team Cobe vinder arkitektkonkurrencen for Jernbanebyen

Bydelen kommer til at rumme 9-12 hektar grønne arealer og mulighed for bilfri boligområder.
22. APR 2021 10.01

KØBENHAVN: Siden grundejerne, DSB Ejendomsudvikling og Freja Ejendomme, igangsatte arkitektkonkurrencen, har fem tværfaglige teams arbejdet på at sætte ord og billeder på Københavns nye, grønne bydel, Jernbanebyen. Nu er konkurrencen i form af et parallelopdrag afsluttet, og der er fundet en vinder: Cobe, oplyser Freja Ejendomme.

Udviklingen af Jernbanebyen går nu ind i en ny fase, hvor den endelige helhedsplan for hovedstadens nye bydel skal udvikles i tæt dialog med Københavns Kommune, lokaludvalg, naboer og andre interessenter.

Team Cobes projekt, ”Jernbanebyen – på sporet af en grøn, bæredygtig bydel”, udmærker sig ved at være et særdeles klart og gennemarbejdet forslag, der med de meget høje ambitioner for bydelens gennemgående, grønne struktur, til fulde lever op til kravene i Københavns Kommuneplan 2019 om blandt andet 9-12 hektar grønne arealer, lyder det i vurderingen.

Projektet hviler på en systematisk og ambitiøs tilgang til bæredygtighed, der peger frem mod en DGNB-bæredygtighedscertificering af det der bliver en af Københavns grønneste bydele. Her er fokus rettet mod varierende former for bynatur og bevaring af områdets særlige biodiversitet.

Tre fodboldbaner

Centralt i den bærende, grønne struktur er to større, grønne områder der skal rumme hhv. en offentlig park og et idrætsområde med tre fodboldbaner.

Projektet inddeler Jernbanebyen i seks kvarterer med mulighed for flere på sigt, og rummer nytænkende bud på, hvordan en ny bydel som Jernbanebyen, kan udvikles med store, bilfri områder, hvor fokus er på de bløde trafikanter, det aktive byliv og det sociale fællesskab.

Grundejerne vil også arbejde videre med udviklingen af store, bilfri områder, og på at vurdere mulighederne for at styrke adgang og parkeringsdækning til bydelens nordvestlige del. Endelig skal der arbejdes videre med mulighederne for aktivering af eksisterende værkstedsbygninger med fokus på mindre værksteder og kreative erhverv.

De fem tværfaglige teams var ledet af hhv. BIG SLA, Cobe, Snøhetta, Vandkunsten Holscher Nordberg og WERK Arkitekter. 

ka