Efter terrorangrebet i New York i 2001 blev der vedtaget overordnede regler om terrorsikring, der gjaldt alle havne uanset størrelse og funktion. Og ifølge bestyrelseformand i Danske Havne, Ole Ingrisch, overgjorde mange havne i Danmark terrorsikringen. I dag får havnene lov til at vælge mere fleksible løsninger, skriver DR Sjælland. Myndighederne er blevet lettere at snakke med, når terrorsikringen åbenlyst er skudt over målet.
- Der blev overimplementeret og terrorsikret for voldsomt i specielt de små og mellemstore havne. Det er for eksempel overvågning, bomme og indkørselsforhold, der har været rigide. Og så har man kunnet få nogle mere fleksible løsninger og derved en mulighed for at begrænse investeringerne i materiel og udstyr, siger Ole Ingrisch.
Blandt andet kan det være, at sikringen får lov til at være mobil, så den kun er til stede, når der en sjælden gang kommer et udenlandsk fragtskib. Så fremfor at have massiv terrorsikring døgnet rundt, sættes den mobile kontrol ind og tjekker alle personer, fragt og papirer de få dage om måneden, hvor en mindre havn får besøg af et stort fragtskib.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.