dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi
Her på Aalborg Havn skal et jernbanespor renoveres for 20 mio. kr. Men kun tre tog har kørt på sporet siden 2007. (Foto: Christer Holte, Polfoto)

Tomt jernbanespor renoveres for millioner

Aalborg Havn bruger 20 mio. kr. på et spor, der måske ikke skal bruges, og kommunen bruger 21 mio. kr. på en bro, der fører over det uudnyttede spor
21. OKT 2014 9.18

AALBORG: Hvis, såfremt, ifald, der engang i fremtiden igen bliver brug for at køre gods på togvogne - ja, så skal sporet stå klart. Med den begrundelse forsvarer Aalborg Havn A/S en kostbar renovering af det næsten ubenyttede jernbanespor kaldet havnesporet. Det fortæller DR Nordjylland.

Sporets ejer Aalborg Havn A/S vil renovere det for 20 mio. kr. i 2015. Det går syd om Gug og Sønder Tranders, hvorefter det svinger mod nord og ender i Østhavnen i Aalborg.

Ud over de 20 mio. kr. til renovering af havnesporet bruger Aalborg Kommune mindst 21 mio. kr. på at bygge en bro, som den kommende Egnsplanvej skal føres op på, det sted, hvor den krydser jernbanesporet.

Ingen logik
Et byggeri, der møder modstand hos den lokale borgerforening.

- Der er ingen logik set med mine øjne. Man bygger en viadukt til en jernbane, som aldrig bliver brugt. Og så bliver det altså en dyr jernbanestrækning til en jernbane, der ikke er i anvendelse siger formanden for Gug Borgerforening, Bruno Schnoor.

Han kritiserer blandt andet, at jernbanebroen både visuelt og støjmæssigt vil genere i naturområdet.

Kommune: Virksomheder vil have det
Ifølge salgschef i det kommunale aktieselskab Aalborg Havn A/S, Ole Brøndum, arbejder man på nye ordrer, der vil sikre ugentlig trafik på sporet efter 2015.

- Vi har aktuelle forespørgsler fra virksomheder, som er interesseret i at placere sig på havnen, under forudsætning af, at der fortsat er godstransport på bane på havnen, siger han.

Men han erkender, at der i dag transporteres forsvindende lidt gods på jernbane, både i Nordjylland og i resten af Danmark. Ole Brøndum vil ikke kommentere Aalborg Kommunes plan om at bygge en vejbro til 21 mio. kr. hen over sporet.

14 millioner billigere med bomme?
Siden 2007 har der kun kørt godstog på havnesporet tre gange. Det drejede sig om togtransport af noget tømmer, samt containere til en virksomhed i Østhavnen. Men Ole Brøndums tro på en fremtid for godstransport med tog er alligevel intakt.

- Hvis vi får de nævnte aftaler på plads, så forventer jeg, at vi har et tog om dagen på banen derefter, og mere vil følge efter, siger salgschefen.

Ifølge projektleder Claus Nødgaard Hansen fra Aalborg Kommune ville det have kostet seks millioner kroner at lave en krydsning af vejen med bomme.

Men politikerne i kommunen har bestemt, at vejen og togsporet ikke må krydse hinanden i jordniveau.

rp

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/tomt-jernbanespor-renoveres-for-millioner

GDPR