
Et flertal uden om regeringen har fordelt 762 mio. kr. fra en pulje til investeringer i den kollektive trafik. Beløbet er hvad der er til rådighed i år og næste år indenfor forliget 'Bedre og Billigere Offentlig Transport', som tilbage i 2012 blev indgået af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale og SF.
Pengene bruges på dels en række lokale projekter, dels mere brede initiativer der gælder hele landet. Investeringerne er følgende:
- 195 mio. kr. i år og 200 mio. kr. næste år til en buspulje der dels skal bruges til medfinansiering af +Bus i Aalborg, hvor staten yder et tilskud svarende til statens procentdel i det oprindelige letbaneprojekt, dels skal 100 mio. kr. gå til nye S-buslinjer i København. Der ventes et restbeløb i denne pulje, som forligspartierne senere vil aftale, hvad de vil bruge til.
- 155 mio. kr. til tre S-togs-initiativer i København: 1. Vendespor ved Carlsberg Station, en nødvendighed for 10 minutters drift på Frederikssundbanen, 2. Flytning af Herlev Station, så den spiller bedst muligt sammen med den kommende letbane, og 3. Ombygning af stationen i Hillerød og en opgradering af stationen i Favrholm af hensyn til adgangen til det nye supersygehus og et godt samspil mellem S-bane og nærbane. Fordelingen af beløbene mellem disse tre initiativer er 'ikke afklaret', fordi de til dels forudsætter lokal eller regional medfinansiering, men det vil forligspartierne mødes om senere i år.
- 100 mio. kr. til fremme af cyklisme i alle kommuner, idet aftaleteksten udtrykkeligt nævner 'cykelbyer som København, Aarhus, Odense og Aalborg'. Midlerne skal gå til medfinansiering af kommunale indsatser og til etablering af flere supercykelstier.
- 60 mio. kr. fordelt med 15 mio. kr. over hver af årene 2017-2020 til at kompensere de pendlere, som har oplevet prisstigninger på over 5 pct. på pendlerkort til/fra København efter takstharmoniseringen på Sjælland.
- 40 mio. kr. til forundersøgelser og VVM af en etape 2 af letbanen i Aarhus samt til en undersøgelse af mulighederne for at anlægge en ny terminal i Brabrand, der kobler letbanen op på regionaltog, fjerntog og busser.
- 12 mio. kr. til trinbrætter i Laurbjerg og Stilling.
Foruden de ovenstående konkrete beløb har forligspartierne aftalt at videreføre pensionist-, studie, og børnerabatter på fjernbusserne, og pengene til det har de lovet hinanden at finde i løbet af 2017. Ligeledes skal der tages stilling til, om en pulje til kollektiv trafik i ydreområder skal opretholdes efter 2017, hvor der ikke længere er midler til den.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.