
I forbindelse med kommunalreformen blev der i 2007 oprettet trafikselskaber i hele landet. Det skabte en ensartet struktur på busområdet. Der er nu gennemført en evaluering af, om der kan skabes en mere hensigtsmæssig organisering af den lokale kollektive trafik.
For at forbedre sammenhængen i hovedstadsområdet peger evalueringen på oprettelsen af en paraplyorganisation, som skal give det kollektive trafiksystem ét ansigt og ét brand gennem varetagelse af bl.a. fælles kundeservice for alle selskaberne. Også finansieringsmodellen for busser foreslås ændret, så der skabes bedre incitamenter til en effektiv og trafikalt optimal bustrafik i Movia-området.
-Det er mit mål, at kunden kun har én indgang til kollektiv trafik i hovedstadsområdet. Det sikrer vi ved at etablere en paraplyorganisation, og jeg vil i første omgang lade selskaberne selv komme med et fælles forslag til, hvordan den organiseres, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S) og fortsætter:
-Det er også vigtigt at få ændret finansieringsmodellen i Movia, så den understøtter mulighederne for at træffe trafikalt fornuftige beslutninger om de mange busruter, der går på tværs af kommunegrænser.
Forslaget kommer som resultat af en ny evaluering af loven om trafikselskaber, som blev offentliggjort fredag. Evalueringen indeholder en række forslag til, hvordan den kollektive trafik forbedres.
-I evalueringen ses også på indtægtsdeling, ansvars- og finansieringsmodel, ansvar for stoppesteder på de kommunale veje, muligheden for at alle borgere kan køre gratis med skolebussen mv.
sf
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.