dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi

Tre ugers vejspærring fik forældre til at tænke

Skanderborg Kommune får pris for kampagne mod farlig og kaotisk morgentrafik omkring skolerne i morgentimerne
31. JAN 2013 12.08

SKANDERBORG: Trafikkampagnen 'De ualmindelige' er kåret til årets bedste lokale kampagne. Kampagnen har medført et fald i morgentrafikken på 25 pct. omkring de involverede skoler, oplyser kommunen.

Gennem kampagnen "De ualmindelige" har Skanderborg Kommune sat fokus på problemet med den tætte og ofte kaotiske og farlige trafik omkring skolerne i morgentimerne.

- Mange forældre er utrygge ved at lade deres børn cykle til skole på grund af trafikken. Derfor afleverer de børnene i bil med det resultat, at trafikken forværres yderligere, så endnu flere vælger at køre deres børn i skole, fortæller Lone Krogsgaard fra kommunens vej- og trafikafdeling.

Gennem plakater, tatoveringer, stickers og brætspil er både børn og deres forældre blevet involveret i problemet. Og som en central del af kampagnen blev vejene omkring tre af kommunens store skoler lukket i en hel uge.

- Ikke for at genere hverken børn eller forældre, men for at kortslutte den negative spiral og give familierne mulighed for at prøve noget nyt.

Resultatet har været et fald i biltrafikken på hele 25 pct. omkring de involverede skoler.

- Om den effekt stadig holder, vil vi måle på her i foråret, hvor vi også gentager kampagnen, fortæller Lone Krogsgaard.

I motivationen fra dommerkomitéen hedder det blandt andet:

- Skanderborg Kommune tager her fat om et følsomt emne. Forældres bekymring for børnenes trafiksikkerhed og den fortravlede morgen hos børnefamilierne. At skabe en ændring i forældres travle rutiner kræver utraditionel og involverende kommunikation. Det lykkes Skanderborg Kommune og Aros Kommunikation med i meget flot stil, og dommerkomiteen er derfor enige om, at kåre kampagnen til den bedste lokale public service kampagne i 2012.

 

Prisen udeles hvert år til en kreativ og resultatgivende offentlig kampagne. Bag den står brancheforeningen IAA International Advertising Association, der har uddelt prisen siden 1979.

Du kan se hjemmesiden for kampagnen her www.deualmindelige.dk

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/tre-ugers-vejspaerring-fik-foraeldre-til-at-taenke

GDPR