dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi
Som Timemodellen i første omgang lægger op til en togbro over Vejle Fjord

Trekants-borgmestre: Hast nu ikke noget igennem

Transportministerens timemodel kan godt gå op uden en ny togbro over Vejle Fjord, mener seks borgmestre, der har sat konsulentfirma på at vurdere alternativer
1. OKT 2013 6.54

Der er andre og bedre alternativer til en ny forbindelse over Vejle Fjord, når der skal spares otte minutter på togturen mellem Odense og Århus. Alternativer, der også tager højde for, at der skal være plads til endnu flere tog på skinnerne fremover. Det tyder Trafikstyrelsens og Banedanmarks forhandlingsoplæg til forhandlingerne om timemodellen på, lyder det fra Trekantområdet Danmark.

Trekantområdets seks kommuner har derfor bedt konsulentfirmaet Atkins vurdere alternative muligheder for at opnå samme tidsbesparelse som en Vejle Fjord-bro - samt vurdere, hvorvidt disse alternativer tager højde for, at der skal være plads til endnu flere tog på skinnerne fremover. Notatet forventes færdigt torsdag i denne uge. Men allerede nu tyder det ifølge de seks på, at en ny forbindelse over Lillebælt, kombineret med mindre forbedringer, giver de samme fordele som den nye forbindelse over Vejle Fjord, regeringen i øjeblikket taler om.

Koldings borgmester og formand for Trekantområdet Danmark Jørn Pedersen (V) opfordrer derfor politikerne til at vente med at beslutte sig for en løsning, indtil de har set notatet.

- Vi lægger sporene for fremtiden lige nu. Det er store investeringer, der har konsekvenser langt ud i fremtiden. Det må Folketinget ikke haste igennem på under en uge! Vejle Fjord-broen er ikke den rigtige løsning til at fremtidssikre øst-vest forbindelsen i Danmark. Derfor håber jeg virkelig, at politikerne ikke træffer en beslutning på et forhastet grundlag, siger han.

Middelfarts borgmester Steen Dahlstrøm (S) er enig og understreger, at en forbindelse over Lillebælt også er en mere langtidsholdbar løsning:
- Allerede i dag er der grænser for, hvad den gamle Lillebæltsbro, der er to år ældre end Storstrømsbroen, kan klare. Med en ny baneforbindelse over Lillebælt kan vi også slå to fluer med et smæk og etablere en bro til både biler og tog. Det vil under alle omstændigheder være påkrævet i 2030, siger han.

De seks kommuner er Vejle, Middelfart, Kolding, Fredericia, Vejen og Billund.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/trekants-borgmestre-hast-nu-ikke-noget-igennem

GDPR