
I slutningen af det sidste århundrede var byggestilen temmelig hårdhændet ved klimaet, for byggematerialer var billige og mandetimer dyre, så det var billigere at lave konstruktionerne rigeligt stærke end at bruge tid på at forfine beregningerne.
Den tid har dog ændret sig, og derfor har Vejdirektoratet nu indført nye projekteringsgrundlag, der betyder, at entreprenører og leverandører, som byder på projekter for styrelsen og staten i øvrigt, skal leve op til en række nye krav. Det er krav om for eksempel at designoptimere konstruktionerne, skrue op for brugen af mindre CO2-belastende materialer og anvendelse af genbrugsmaterialer, hvor det giver bedst mening i CO2-regnskabet. Det nye krav bliver taget i brug næste år.
Gevinsten for klimaet vil være betydelig, og når de nye krav er fuldt implementeret, vil et nyt byggeprojekt (sammenlignet med et tilsvarende byggeprojekt fra 1990*) udlede op til 60 pct mindre CO2, oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
- I Vejdirektoratet vil vi gerne vise vejen, når det gælder fokus på bæredygtighed i anlægsbranchen og indsatsen for at bidrage til at nedbringe udledningen af CO2, når vi bygger eksempelvis broer og tunneler. Lige nu opererer vi med en CO2-besparelse på 60 procent, men der er stadig knapper, vi kan skrue på, og vores mål er derfor, at vi skal helt op på 70 procent. Vi tror på, at der er nye metoder og teknologier med et enormt potentiale på vej, siger Lene Højris Jensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.
Går væk fra ”one size fits all”-tankegang
En af de teknologier, man holder øje med er bl.a. CCS (Carbon Capture and Storage) på cementfabrikker, som kan nedbringe CO2-udledningen fra produktionen.
Derudover satser man på at gå væk fra hidtil praksis i byggier, hvor man har bygget efter en ”one size fits all”-tankegang. I steder vil hvert eneste bygværks projektering fra nu af blive skræddersyet ud fra et ønske om, at der skal indgå så lidt beton som muligt i bygværket.
- Det siger sig selv, at alle bygværker er forskellige, men vi har tidligere kørt ud fra devisen om, at man kan bruge det samme grunddesign. Det kan man også godt, men man opnår langt større klimagevinster, når man skræddersyr løsningerne, så de passer til det enkelte projekt, siger Lene Højris Jensen.
Det nye projekteringsgrundlag rulles allerede nu ud i forbindelse med Vejdirektoratets store infrastrukturprojekter som for eksempel udvidelsen af Hillerødmotorvejen, Kalundborgmotorvejens forlængelse og udvidelsen af E45, som alle er en del af ”Infrastrukturplan 2035”.
- De nye krav bliver en del af udbuds- og projekteringsgrundlagene, og i Vejdirektoratet vil vi sikre, at der bliver projekteret efter vejreglerne. Fremtidens broer og tunneler kommer vi ikke uden om, når vi skal binde Danmark endnu bedre sammen, men de skal bygges, så de slider mindst muligt på miljø og klima.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.