
AALBORG: 25 meter lange busser er en af hovedingredienserne i en trafikplan for Aalborg, der netop er sendt i høring i form af et kommuneplantillæg og en lokalplan. Trafiksystemet kaldet +Bus får en 12 kilometer lang strækning med særlige busbaner som rygrad, der opfylder samme funktion som letbanerne i Aarhus og Odense.
Aalborg var i S-R-regeringens tid blevet stillet i udsigt at få en letbane på finansloven for 2016, men det hvilede på et forlig som Venstre ikke var med, i, og derfor faldt løftet da V-regeringen kom til efter FV15. V-regeringen gjorde kort proces med henvisning til, at en aalborgensisk letbane ville have en negativ samfundsøkonomi.
I stedet er staten efter diverse forhandlinger landet på at skyde 250 mio. kr. +Bus-projektet, der ventes at løbe op til 510 mio. kr. i anlægsudgifter. Region Nordjylland spæder til med 15 mio. kr. og Aalborg Kommune betaler selv resten.
- Det bliver bustrafik på skinnevilkår. Man kører bussen, som om det var en jernbane. Den har sit eget spor at køre i og bliver prioriteret i forhold til den øvrige trafik. Ideen er, at vi får støre busser, hurtigere ind- og udstigning, færre trafikale hindringer i forhold til at komme igennem, og at vi får et bedre serviceniveau med højere komfort, siger projektleder Jesper Schultz fra Aalborg Kommune til DR Nordjylland.
+Bus-projektet er i høring frem til udgangen af august.
Se kommuneplantillæg og lokalplan.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.