
Bilister i dieselbiler uden partikelfilter, der kører ind i en af de større byers miljøzoner, får en bøde på 1.500 kr. - også selvom der er tale om akutkørsel for at komme på hospitalet. Det vil miljøminister Magnus Heunicke (S) ændre med et lovforslag fremsat i Folketinget torsdag, oplyser Miljøministeriet.
Forslaget indebærer bl.a. at akutkørsel kan registreres som en undtagelse for kørsel i miljøzonerne uden partikelfilter, og at fristen for at registrere undtagelsen forlænges, så det kan gøres op til to dage efter.
Systemet er bygget op sådan, at et kamera tager billeder af alle biler, der kører ind, og krydstjekker det med køretøjsregisteret. Derved bliver der automatisk takseret bøder til de bilejere, der ikke overholder kravene i miljøzonerne.
- Det er afgørende, at alle danskere har adgang til vores hospitaler, uanset hvilken bil man måtte have – det kan der ikke være to holdninger til. Derfor ændrer vi nu reglerne, så man i fremtiden kan komme på hospitalet uden at skulle bekymre sig om at skulle betale en bøde efterfølgende, siger Magnus Heunicke og tilføjer:
- Miljøzonerne er et rigtig godt initiativ, fordi de bidrager til bedre luftkvalitet i de større byer, men det skal selvfølgelig ikke være på bekostning af adgang til sundhedsvæsenet.
Hospitaler i miljøzonerne
I København, Odense, Aalborg og på Frederiksberg ligger hospitaler i miljøzonerne, og i april henvendte Odense Kommune sig til Miljøministeriet pga. udfordringerne med bøder til akutkørsel i zonen.
- Jeg er glad for, at ministeren har lyttet og nu tager initiativ til at få ændret de firkantede regler, der har givet bøder til syge mennesker, som akut har haft brug for at komme på hospitalet, siger rådmand i Klima- og Miljøforvaltningen Tim Vermund (S).
- På den ene side bliver vi nødt til at stille krav til de biler, der kører i vores byer, så vi alle kan indånde en renere luft. Og med miljøzonen er partikelforureningen allerede faldet markant efter første år. Men på den anden side er det selvfølgelig helt afgørende, at alle har mulighed for at køre på hospitalet uden at få en bøde for at have en ældre dieselbil, siger Odense-rådmanden.
Lovændringen forventes at træde i kraft den 1. januar 2025.
cwa
Ændringer for miljøzonerne
Justeringerne af miljøzonerne foregår gennem lovforslaget om nulemmissionszoner og består i:
- Akutkørsel indføres som et begreb i lovbemærkninger, som man kan registrere som en undtagelse.
- Registreringen kan fremover også ske, efter man er kørt ind – fristen bliver ca. 2 dage.
- Alle private køretøjer kan registrere en akut undtagelse – i dag kan kun køretøjer, der ikke kan eftermontere et partikelfilter ,registrere en undtagelse.
- Der informeres om de nye regler med en ny informationskampagne.
Kilde: Miljøministeriet
Fakta
- Miljøzonerne blev indført fra 2008-2010 for at forbedre luftkvaliteten i de tætbefolkede områder i de større byer. Der er miljøzoner i fem kommuner i Danmark; København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg.
- I miljøzonerne skal dieseldrevne personbiler, ældre dieseldrevne varebiler til både erhvervs- og privat brug samt ældre dieseldrevne lastbiler have partikelfilter på, der fjerner de kræftfremkaldende dieselpartikler.
- Ved overtrædelse af miljøzonereglerne er bøden 12.500 kr. for lastbiler og busser og 1.500 kr. for vare- og personbiler.
Kilde: Miljøministeriet
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.