
Busser, der kommer på bestilling, bliver snart virkelighed flere steder i landet.
Puljemidler fra regeringens landdistriktsudspil, der blev præsenteret i august 2024, er nemlig blevet fordelt til diverse projekter, der alle skal bidrage til en kollektiv trafik, der kan bestilles, når der er behov.
I alt er der tale om 20 mio. kr. fordelt på tre projekter.
- Vi er nødt til at gøre noget nyt for at få en velfungerende kollektiv trafik uden for de store byer. Behovsstyrede busser er et af de forslag, der er kommet fra Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet, og den store søgning til puljen viser, at der er stor opbakning og interesse for denne alternative form for kollektiv trafik, siger transportminister Thomas Danielsen (V).
Han bakkes op af minister for byer og landdistrikter, Morten Dahlin (V), der mener, at "bus på bestilling" er en af de måder, hvorpå man kan skabe bedre og mere fleksibel offentlig transport i landdistrikterne.
-Jeg har som minister et erklæret mål at skabe et Danmark i bedre geografisk balance. En væsentlig del af det er muligheder for transport, hvis man bor uden for en større by. Derfor er mit håb, at ordningen bliver en succes i lokalsamfundene, siger han.
Det er projekter fra hhv. Nordjyllands Trafikselskab, Midttrafik og Movia, der har opnået støtte i forbindelse med behovstyrede busser.
De tre projekter
Nordjyllands Trafikselskab; 10,8 mio. kr. til ”bus på bestilling” i Løkken/Vrå-områder og ved Nibe.
- Projektets formål er at teste en ny platform for "bus på bestilling" i Nordjylland, specifikt i Løkken-Vrå skoledistriktet og området omkring Nibe. I dag kører tre telebusser i Løkken-Vrå og fire i Nibe, med 1-3 afgange morgen og eftermiddag, tilpasset skolernes ringetider. Konceptet testes i to landdistrikter, hvor man bestiller kørsel via app eller telefon, og buschaufføren får tilrettelagt den mest effektive rute, baseret på behovet. Projektperioden løber over 4 år.
Midttrafik: 3,66 mio. kr. til ”bus på bestilling” i Syddjurs.
- Projektets formål er at udvikle det eksisterende koncept Flexbus til et mere attraktivt tilbud for passagererne i Syddjurs. Herunder testes blandt andet øget frekvens, reduceret bestillingstid og forskellige forenklinger i bestillingen. Samtidig afprøves nye former for kommunikation af de behovsstyrede løsninger i kommunen, som gerne skulle føre til et dybere kendskab til produkterne, samt hvordan de bruges hos langt flere borgere. Projektperioden løber over 2 år.
Trafikselskabet Movia: 5,5 mio. kr. til udvidelse af pilotforsøg i Faxe, så nærbussen også kan køre om søndagen. Movia får delvist tilsagn, da der ikke er midler nok i puljen til at dække det fulde ansøgte beløb.
- Projektets formål er at forlænge pilotforsøget med nærbus i Faxe Kommune. Driftsperioden bliver udvidet til også at inkludere søndage. Movia ønsker at teste, om nærbusservice kan driftes i stor skala og om der kan være en driftsøkonomi, som ligger på niveau med udgifter til rutebunden betjening. Projektperioden løber over 3 år.
Kilde: Transportministeriet
Samkørsel i fremdrift
Bus på bestilling-konceptet er ikke det eneste greb i den kollektive-værktøjskasse.
Nu er flere kommuner, regioner, trafikselskaber og private aktører nemlig gået ind i kampen for at sikre borgerne i de mindre befolkede områder med samkørselsordninger i private biler. Det skriver Jyllands-Posten. Det er bl.a. selskabet Nabogo, der formidler samkørslen med direkte kontakt til over 17.000 passagerer og knap 10.000 chauffører, der tilbyder andre rejsende et lift.
Professor Otto Anker Nielsen fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) ser store potentialer ved samkørsel, da han det - ifølge ham - samlet koster kommunerne 82 kr., hver gang en passager stiger på en bus ude på landet, mens det tilsvarende koster kommunen ca. 35 kr., hvis det er en rejse formidlet af Nabogo.
Medvirkende til udviklingen er det stigende antal aftaler med bl.a. kommuner og regioner, som Nabogo bl.a. udmønter ved at tage ud på arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner for at markedsføre konceptet. Selskabet har indgået aftaler med 16 kommuner, en række virksomheder, Region Nordjylland og Nordjyllands Trafikselskab, NT.
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.