dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
doi
Teknik- og Miljøforvaltningen i Aarhus Kommune indstiller byrådet at afvise et forslag fra Radikale Venstre om at lave en forundersøgelse af en metroring i Aarhus.
Søren Hytting/Metroselskabet

Byråd skal diskutere forslag om en metroring i Aarhus

Teknik- og miljøforvaltningen anbefaler dog politikerne at skrotte forslaget om en forundersøgelse af en metroring.

AARHUS: Et sted mellem 20 og 30 millarder kroner.

Så meget antager teknik- og miljøforvaltningen i Aarhus Kommune, at anlægsudgifterne til en metroring i Aarhus vil koste. 

Radikale Venstre foreslår nemlig, at Aarhus Kommune undersøger mulighederne for at bygge en metroring, der skal lette på trafikken i landets næststørste by. Onsdag skal byrådet diskutere forslaget.

- Letbanen løser trængslen ud og ind af byen og løber langs de store indfaldsveje. Metroen derimod skal løse trængslen i selve midtbyen. For selvom man med busser uden chauffører kan få råd til flere busser, så løser det ikke den trafiktæthed, der følger med befolkningstilvæksten, siger forslagsstiller og byrådsmedlem Metin Lindved Aydin (RV) til TV2 Østjylland.

Afvis forslaget

Radikale Venstre kan dog meget vel ende med at stå alene med drømmen om en aarhusiansk metrodrøm. Teknik- og miljøforvaltningen indstiller, at politikerne afviser forslaget pga. de anslåede anlægsudgifter og befolkningstætheden i Aarhus.

"En metro vurderes ikke hensigtsmæssig pga. moderat befolkningstæthed, begrænset trængsel og allerede eksisterende investeringer i letbane og bus", skriver forvaltningen bl.a.

Forvaltningen skriver videre, at en metroring vil kræve en "uset høj" statslig medfinansiering. Forvaltningen anslår, at letbane, BRT (Bus Rapid Transit) og busnet kan løse behovene langt billigere til en anlægspris på mellem seks og ni milliarder kroner.

Metin Lindved Aydin giver dog ikke meget for forvaltningens vurdering.

- Politikerne begyndte allerede i 1940'erne at undersøge mulighederne for at anlægge ringvejen, som vi har stor gavn af i dag. Men byggeriet af den blev først påbegyndt i 1950'erne og var først helt foldet ud i 1980'erne. Så store forandringer tager mange år fra idé til udførsel, og i det lys mener jeg, vi skylder borgerne at undersøge muligheden allerede nu, siger han til TV2 Østjylland.

lal

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkteknikogmiljoe.dk/artikel/byraad-skal-diskutere-forslag-om-en-metroring-i-aarhus

GDPR