Den planlagte jernbane mellem Vejle og Billund blev under forhandlingerne om togfonden døbt 'Tulle-banen' efter DF-formand Kristian Thulesen Dahl.
Strækningen er Dansk Folkepartis topprioritet, og skinnerne skærer igennem Sydjyllands Storkreds, hvor formanden henter sine personlige stemmer. I weekenden valgte DF reelt at træde ud af forliget med rød blok om togfonden, men står fast på at gennemføre banen.
DF kæmpede i 2013 hårdt for at få togbanen med i aftalen om togfonden og måtte til gengæld give en række indrømmelser i form af en togbro over Vejle Fjord og en helt ny bane fra Skanderborg Syd til Aarhus.
Nu vil partiet ikke gennemføre indrømmelserne, men vil holde fast i togbanen i en ny infrastrukturaftale med regeringen, som forhandles i al ubemærkethed.
Togfondens mål er, at passagerer kun skal bruge en time på at komme frem mellem hver af Danmarks fem store byer. DF's vælgere bor overvejende uden for de største byer.
Målet er afhængigt af, at der bliver investeret milliarder af kroner i en togbro over Vejle Fjord og en helt ny bane fra Skanderborg Syd til Aarhus. Det er lige præcis de to elementer, Dansk Folkeparti vil have ud.
Samtidig sidder partiet i forhandlinger med regeringen om en ny, langsigtet plan for trafikinvesteringer, der vil flytte fokus fra tog til motorvej. Og DF håber på nogle af de samme indrømmelser, som partiet fik i aftalen med oppositionen.
Jernbane eller asfalt
Tiden er løbet fra timemodellen, mener trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet:
- De har en pointe. Det er nogle meget dyre minutter at vinde. Idéen med faste minuttal er aftaget, i forhold til da man opfandt timemodellen for op mod 20 år siden, siger han.
I stedet er det rettidighed, forsinkelser og omstigninger, som passagererne har langt større fokus på. Til gengæld har trafikforskeren ikke meget til overs for, at DF vil holde fast i banen mellem Vejle og Billund.
- Den vil give brølende samfundsmæssigt underskud, og der kommer ikke mange passagerer på den, siger han og påpeger, at den ikke passer ind i forhold til den eksisterende infrastruktur.
Så spørgsmålet er, om banen bliver gennemført i en ny langsigtet plan for trafikinvesteringer, der skal flytte fokus fra tog til motorvej.
Forhandlingerne er uden megen omtale nået hen mod slutfasen og ventes at blive indgået inden folketingsvalget, der skal falde senest om mere end 100 dage.
Dermed tegner det til at blive et rent valg mellem oppositionen og blå blok: jernbane eller asfalt.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.