DSB bliver tvunget til at vinke farvel til sine mest pålidelige eltog, når den danske jernbane har fået sit nye signalsystem ERTMS. De 44 IR4-togsæt med hver fire vogne indgår nemlig ikke i Banedanmarks planer. IR4-togene er et yngre, elektrisk søstertog til IC3 og blev bygget med samme fysiske design på den nu lukkede fabrik i Randers frem til 1997. Det skriver Ingeniøren.
Netop fordi den danske jernbane skal elektrificeres, havde DSB forventet at beholde IR4-togene, også selv om de til den tid vil være 30 år gamle. Men det kommer store problemer med at bygge nye computere ind i IC3 i vejen for. Det første IC3-togsæt, som skal udstyres med signalsystemet, har i snart to år holdt på et værksted i Langå, selv om det kun skulle have taget 6-8 måneder at udvikle designet for ombygningen. Det kommer tidligst ud at køre om et halvt år.
Beslutningen om at opgive at forsyne Danmarks bedst fungerende eltog med nye signaler til en jernbane, der er på vej til at blive elektrificeret, vækker alt andet end jubel hos DSB. Ifølge det materiale, som Banedanmark i sidste uge præsenterede politikerne for sammen med planen om at forsinke signalprogram i syv år, har DSB specifikt bedt om at få udrustet flere af de eksisterende tog med nye signaler.
sl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.