Syv af DSB’s i alt 26 nye ellokomotiver skal erstatte IC4-tog. Det vil spare DSB for i alt 38 mio. kr. årligt - 5,4 mio. kr. i drift pr lokomotiv - fra 2020, hvor de nye ellokomotiver indsættes. De 26 nye ellokomotiver skal indsættes i regionaltrafikken på Sjælland, og 19 af de 26 lokomotiver går til at erstatte ME-diesellokomotiverne, som er blandt DSB’s mest forurenende tog, og som skulle have været udrangeret fra 2011, samt seks EA-ellokomotiver, hvoraf kun to stadig virker. Det skriver Ingeniøren.
De syv ellokomotiver skal erstatte IC4 på de strækninger, hvor elektrificeringen af jernbanen tillader det. IC4 har på grund af ringe driftsstabilitet, manglende evne til at køre sammenkoblet og et væld af andre tekniske problemer været henvist til hovedsageligt at køre regionaldrift. Men det har været dyrt for DSB at køre regionaldrift med IC4, og der er store besparelser at hente på at køre med ellokomotiver og dobbeltdækkervogne i stedet.
Ingeniøren har fået aktindsigt i indkøbsprocessens centrale dokumenter, som er udarbejdet af konsulenthusene McKinsey & Company og Struensee & Co.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.