KØBENHAVN: For et år siden fik Nordre Frihavnsgade en ny titel, da den stod klar som en såkaldt cykelgade. Der er bare et problem. Gaden er ikke blevet mere sikker for cyklisterne, selvom det var målet med det store prestigeprojekt. Det skriver TV 2 Kosmopol.
Nu erkender teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL), at gaden fortsat er både farlig og utryg for cyklisterne.
- Ja, det er helt tydeligt. Det er der slet ingen tvivl om. Det, man har prøvet at gøre, har ikke virket. Så nu skal vi se på, hvad vi så kan gøre, for at skabe tryghed og sikkerhed for cyklisterne, siger Line Barfod til TV 2 Kosmopol.
Noget af det, man kan gøre ifølge borgmesteren, er at droppe gadens status som cykelgade.
Stadig farlig
TV 2 Kosmopol beskrev tirsdag, at gaden fortsat er farlig, og at der blandt andet er sket et frontalt sammenstød mellem en ladcykel og en bil i cykelgaden. Derudover vurderes det, at der hver dag er 37 potentielt farlige situationer.
Det fremgår af en evaluering, som konsulenthuset Sweco har lavet for Københavns Kommune på baggrund af de succeskriterier, der blev opstillet, da gaden blev født.
Ifølge borgmesteren har man både forsøgt at imødekomme ønsket om at lave en cykelgade, der skulle skabe tryghed for cyklisterne, og samtidig har man imødekommet det lokale ønske om at bevare parkeringspladserne i gaden.
- Det endte i et politisk kompromis på rådhuset, hvor vi besluttede at lave det til en cykelgade, men vi ville ikke have, at det kostede nogle parkeringspladser. Og så bliver det en halv løsning, siger hun.
Flere muligheder
Borgmesteren mener, at det kan blive nødvendigt at fjerne nogle af parkeringspladserne og gøre dele af gaden ensrettet eller at flytte en busrute til en parallelgade. En løsning kan også være, at man dropper cykelgaden, siger hun.
Der er stort behov for varelevering til gadens mange butikker, supermarkeder og restauranter. Men ifølge lovgivningen må man i en cykelgade ikke lave aflæsningspladser til lastbiler. I stedet har man lavet en række parkeringspladser om til 15 minutters parkering. Men de er ofte optaget, og det betyder, at mange varebiler og lastbiler holder dobbeltparkeret i gaden og dermed spærrer et vejspor. Det er også med til at gøre gaden farlig, konkluderer rapporten.
- Så derfor bliver vi nødt til at se på, om vi skal få det til ikke at være en cykelgade, så man kan lave de her aflæsningspladser til lastbiler og varebiler, siger Line Barfod.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.