Fem hovedstadskommuner er blevet enige om en grøn plan for de busser, der kører på tværs af kommunegrænserne. Den gælder nogle af de mest travle buslinjer i landet, 6A og 7A, der årligt har ca. 10,6 millioner passagerer.
Det er København, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe og Rødovre kommuner, der er blever enige om, at linjer fremover skal køre på el, og der kommer 46 nye elbusser i 2022, som giver en årlig reduktion på 3.600 ton CO2, fem ton NOx og 22 kg partikler. Når de 46 nye elbusser kommer i drift i februar 2022, vil i alt 284 busser køre på el på hele Sjælland, oplyser Movia.
Elbusser i København, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe og Rødovre
- Linje 1A, som kører i København, Frederiksberg, Hvidovre og Gentofte, omstilles til elbusser i juni 2022
- Linje 2A, som kører i København og Frederiksberg, blev omstillet til elbusser i december 2019
- Linje 10 og linje 11, som kører i København og Hvidovre, omstilles til elbusser i december 2021
- Linje 18, som kører i København og Frederiksberg, blev omstillet til elbusser i december 2019
- Linje 133, som kører i København og Hvidovre omstilles til elbusser i juni 2022
- Linje 142, som kører i Københavns, Ballerup, Glostrup og Rødovre omstilles til elbusser i juni 2021
- Linje 164, som kører i København, Gladsaxe, Gentofte, Ballerup og Herlev omstilles til elbusser i december 2021
- Linje 991, 992 og 993 (Havnebusserne i Københavns Havn) blev omstillet til el i juli 2020
Kilde: Movia
ibs
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.